TVA mai mic, prețuri la fel de mari
de Marian MOCANU
De ieri, ar fi trebuit să intre în vigoare reducerea TVA-ului la produsele alimentare, de la 24% la 9%, ceea ce ar fi trebuit să ducă la o scădere efectivă a prețului cu circa 12,1%. În realitate, în prea puține magazine prețurile au scăzut, unii motivând că încă mai au pe stoc marfă cu TVA-ul vechi. Alți producători sau comercianți au crescut ușor-ușor prețurile în perioada anterioară, astfel încât noile prețuri sunt cam aceleași cu cele din urmă cu o lună. Au fost și magazine sau unități de alimentație publică care, cel puțin luni dimineață, au fost închise, pentru modificarea prețurilor atât la raft, cât și în casa de marcat.
Începând de ieri, 1 iunie, a intrat în vigoare modificarea TVA-ului la alimente, băuturi nealcoolice, animale și păsări vii, semințe de plante, cereale, (cu excepția celor pentru însămânțări) și ingrediente pentrru prepararea alimentelor.
Teoretic, scăderea de TVA de la 24% la 9% ar trebui să se reflecte în prețul la raft al produselor, care ar trebui să scadă cu circa 12,1%. Practic, această scădere de TVA nu este obligatoriu să se reflecte în preț, întrucât atât producătorii, cât și comercianții, pot practica orice adaos comercial, deci această scădere de TVA se poate regăsi doar în buzunarele lor, și nu a consumatorului final.
Ieri, în multe din magazine, în special cele mici, prețurile erau identice cu cele afișate cu o zi înainte.
„Voi modifica prețurile, dar pe măsură ce termin marfa care o am acum pe stoc și dacă producătorii și distribuitorii scad și ei prețurile. Marfa din magazin e facturată cu TVA 24%, trebuia să mă aprovizionez zilele trecute, că altfel nu aveam ce vinde. Dacă aș reduce prețurile la marfa de pe stoc, ar însemna să merg în pierdere, pentru că am adaos comercial mic”, ne-a povestit o vânzătoare de la un astfel de magazin mic.
„Vreau, nu vreau, trebuie să scad prețul, dacă o fac și vecinii. Nu-i mare scofală, pentru client, economia nu este prea mare, dar dacă nu scad prețul, se duce la vecin”, era de părere o altă comerciantă.
Alte magazine, dar și fast-fooduri, au fost închise luni dimineață pentru a face modificările de prețuri, atât la raft, cât și în casele de marcat.
„Am preferat să schimbăm prețurile luni dimineața, dat fiind că este o perioadă ceva mai liniștită, cu mai puțini clienți decât duminica seara. Voi reduce prețurile, datorită scăderii de TVA cam cu 10 – 15%, depinde pentru ca produsele să aibă prețuri rotunde. Dacă aș calcula scăderea la ultimul bănuț, mi-ar fi și mie și clienților greu. Cine are sau stă să dea rest doi-trei bănuți?”, a declarat un alt comerciant.
În același timp, unele supermarketuri au scăzut prețurile fie de săptămâna trecută, fie chiar de la primele ore ale dimineții. Cu excepția marilor magazine, pe etichetele produselor nu este trecut și prețul vechi și cel nou. Mai mult decât atât, sunt și magazine care în perioada anterioară au crescut prețurile la alimente pentru ca acum, odată cu reducerea TVA, să le readucă pe vechiul făgaș. Astfel, respectivii comercianți doresc să păstreze o umbră de respectabilitate, chiar dacă, în final, profitul lor este același sau poate chiar mai mare. Trebuie spus că, cu excepția Consiliului Concurenței, în unele cazuri, nici o autoritate nu poate trage la răspundere un comerciant sau producător pentru că nu a scăzut prețurile concomitent cu scăderea TVA. Singurii care o pot face sunt consumatorii, care se pot orienta spre alte magazine, care practică prețuri mai mici.