Invatamant

Perlele Evaluării Naționale

de Simona MIHĂILĂ și Roxana NĂSTASĂ

Ia tradițională și basmul românesc au dobândit valențe nebănuite. Ia și-a câștigat locul binemeritat în fila de aur a istoriei vestimentației, mai cu seamă după ce designeri de talie mondială au „dezbrăcat” țărăncuța noastră spre a-și îmbrăca „supermodelele sexi” care defilează pe podium. Basmul românesc nu are nicio șansă, însă, de a păși în era tehnologiei. Defectul său major este „limbajul”, mult prea arhaic pentru a face față exigențelor unui film 3D. Chiar dacă secvențele în care Făt Frumos aruncă buzduganul de pereți sunt destul de „ok” din punct de vedere al violenței în familie, ingredient necesar pentru lumea evoluată în care trăim.

Toate aceste și multe alte lucruri le aflăm din lucrările câtorva elevi care au intrat în focurile Evaluării Naționale. Est News a intrat în posesia perlelor celor care au încheiat, pe muchie, opt ani de școală și care, iată, ne-au oferit la proba de limbă șI literatură română măsura calității cunoștințelor acumulate.

* Antonim pentru „frumoasă”: urâtă cu spume.

* În expresia asta „încât p-aci” rolul cratimei este de a arăta ca autorul mănâncă litere cu buna știință.

* Apartenența la basmul popular e dată foarte simplu de doă lucruri: unul e ca lupul nu are cum sa fie năzdrăvan, deci e basm, iar al doilea, este că Făt Frumos nu există în realitate.

* Basmul este o specie foarte veche de SF în care se folosesc cuvinte ca la țară, tocmai de aceea nu ar merge să se faca un film 3D cu un basm.

* Cratima în „p-aci” este o liniuță care se folosește când vrei să scrii corect, dar ea mai apare și în limbajul oltenesc: p-aci, p-acolo, p-a mătii.

* Ia tradițională este o bluză foarte transparentă prin care se vede pelea.

* Greuceanu și Prâslea cel voinic sunt doi actori principali din poveștile educative.

* Împăratul s-a supărat că nu și-a pus badigarzii să-i păzească merele de hoti, mai ales că erau de aur

* Făt Frumos apare cel mai mult în basmul românesc și capătă diferite înfățișări: câteodată apare din lacrimă, câteodată e năzdrăvan din fașă.

* Ia românească a fost descoperită la țară de Ives Saint Laurent și transformată in brend.

* Când Prâslea aruncă cu buzduganul de pereți e ok dacă e în basm, dar dacă ar fi în viața reală înseamnă că e violent.

* Secvența aceasta arată că pomana nu e numai din zilele noastre, ci exista din vremuri străvechi, de pe vremea basmelor.

* Iia este o bluză brodată de babe și purtată pe podiumul de modă de supermodele sexi.

* Cratima are aici un rol inexplicabil. Nu se poate exprima în cuvinte deci am putea scrie puncte-puncte …

* Pentru români, iia tradițională este sursă de inspirație, iar pentru Iyves S. Laurent a fost sursă de bani.

* Greuceanu este un nume străvechi de basm care se folosește și de noi, dar intr-o variantă modernă: la Greuceanu, adică la greu, sau grupa mare.

* Împăratul se oftica când vedea că mărul lui fată mere de aur, iar nopatea i le suflau hoții.

* Iia tradițională a fost reactivată în viziune modernă de dezainări de vedete care au văzut că țărăncile noastre pot fi și frumoase nu doar arse de soare.

* Antonim la „bucurie”: veselie care te apucă după ce bagi două beri în fizic.

* Femeile de pe timpuri de la țară erau bătute din două părți: de soartă și de bărbat. Dar când se îmbrăcau cu iia cusută de mâna lor, se transfigurau. Aceasta este magia iiiei.

Basmul nu e ca-n basme!

Aproximativ 3.900 de elevi din județ au participat ieri la examen, totul desfășurându-se, potrivit reprezentanaților Inspectoratului Școlar Județean Vaslui, așa cum trebuie, fără vreun incident nefericit.

evaluare-nationalaElevii au avut de rezolvat două subiecte cu mai multe cerințe, notate în total cu 78 de puncte, zece puncte fiind acordate din oficiu. Alte 12 puncte asunt acordate pentru redactarea întregii lucrări, respectiv pentru unitatea compoziției, coerența textului, registrul de comunicare, stilul și vocabularul adecvate conținutului, ortografie, punctuație, lizibilitate și așezarea corectă a textului în pagină.

Elevilor din Vaslui subiectele li s-au părut dificile, atât basmul cât și celelalte cerințe legate de Ziua iei, dându-le bătăi de cap.

„A fost cam greu. Am învățat dar nu pot să spun că-s mulțumit de ceea ce am făcut. Mă așteptam să fie mai ușor. Voi vedea când se vor afișa rezultatele”, a spus Andrei de la Școala „Ștefan cel Mare” Vaslui.

„Când am văzut ce subiecte au picat, prima dată am crezut că nu știu nimic, dar a fost ok. Se putea și mai bine”, ne-a declarat Mihai de la Școala „Vasile Alecsandri”.

Nici profesorilor sau directorilor de unități subiectele nu li s-au părut mai accesibile. „Subiectele nu au fost simple, au fost destul de dificile după câte au spus și elevii. În rest, totul s-a desfășurat cum trebuie. Nu am avut absenți, din 43 de înscriși au fost toți, iar incidente nu au fost”, ne-a declarat Vladimir Baban, directorul Școlii „Alexandra Nechita” Vaslui.

Și la Școala „Ștefan cel Mare” prezența a fost maximă. „Nu a fost niciun eveniment neplăcut, totul s-a desfășurat cum trebuie și din 93 de elevi înscriși au fost prezenți toți. Am avut chiar și un control de la inspectorat și a fost bine”, ne-a declarat Sorin Popoiu, directorul Școlii Gimnaziale „Ștefan cel Mare” Vaslui.

Astăzi are loc proba la Limba maternă iar mâine cea la matematică, rezultatele urmând să se afișeze pe 26 iunie.  Media obținută la Evaluarea Națională are o pondere de 75 % la media de admitere la liceu.

Review Overview

User Rating: Be the first one !

Related Articles

Back to top button