Cazierul fiscal va putea fi eliberat și în format electronic
O ordonanță în baza căreia cazierul fiscal va putea fi solicitat și eliberat în format electronic, a fost adoptată miercuri de Guvern, informeză Biroul de presă al Executivului.
„Actul normativ va crea bază legală pentru depunerea cererilor și eliberarea certificatului de cazier fiscal în format electronic. De asemenea, se reglementează posibilitatea eliberării cazierului fiscal de către orice organ fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier fiscal, indiferent de domiciliul contribuabilului. Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o bază de date centrală) în care se ține evidența contribuabililor de pe întreg teritoriul țării. Potrivit noii reglementări, la această bază de date vor avea acces, pentru interogare și emitere, toate unitățile subordonate competente. Ca atare, acestea pot elibera certificatul de cazier fiscal oricărui contribuabil, indiferent de domiciliu”, a precizat Guvernul, printr-un comunicat de presă citat de Agerpres.
Elemente noi aduse de actul normativ vizează înscrierea și scoaterea din evidența cazierului fiscal, eliberarea acestui document și organizarea și gestionarea istoricului.
„În scopul combaterii evaziunii fiscale, la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală va fi organizat un istoric al contribuabililor care au fost scoși din evidența cazierului fiscal. Acest istoric se va păstra o perioadă de 10 ani și va constitui un instrument de verificare a comportamentului fiscal al persoanelor fizice care își înființează o societate sau o asociație/fundație. De asemenea, aceste informații vor fi utilizate de către organele fiscale în realizarea analizei de risc”, mai arată sursa citată.
Ordonanța aprobată de Guvern conține elemente de noutate cu privire la înscrierea în cazierul fiscal, menționându-se, între altele, că „vor fi exceptate de la înscrierea în cazierul fiscal faptele sancționate contravențional cu avertisment”.
În ceea ce privește scoaterea din evidența cazierului fiscal, ordonanța reglementează, printre altele, „modul de scoatere a inactivității fiscale din cazierul fiscal al reprezentanților legali care și-au pierdut această calitate, la împlinirea unui an de la data înscrierii mențiunii privind schimbarea reprezentantului legal sau de la data expirării mandatului, în situația în care acesta este limitat în timp și nu a fost reînnoit, situație nereglementată în prezent”.
„Va fi modificată perioada de scoatere din cazierul fiscal al contribuabilului a faptelor sancționate drept contravenții, altele decât cele aplicate pentru încălcarea regimului la produsele accizabile, în cazul în care a fost achitat cuantumul amenzii, în sensul eliminării acestora după o lună de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal, față de un an de la data rămânerii definitive a ultimului act prin care au fost sancționate aceste fapte, cum este în prezent”, precizează Guvernul.
Totodată, actul normativ prevede modificarea perioadei de scoatere din cazierul fiscal al contribuabilului a faptelor sancționate ca infracțiuni, în sensul eliminării acestora după cinci ani de la data executării pedepsei, cu condiția să nu mai fi săvârșit fapte de această natură în perioada respectivă, față de prevederea actuală care are stabilită ca perioadă cinci ani de la data rămânerii definitive a ultimului act prin care au fost sancționate aceste fapte.
Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o bază de date centrală) în care se ține evidența contribuabililor de pe întreg teritoriul țării. Potrivit noii reglementări, la această bază de date vor avea acces, pentru interogare și emitere, toate unitățile subordonate competente. În această situație, acestea pot elibera certificatul de cazier fiscal oricărui contribuabil, indiferent de domiciliu.
Sursa; money.ro