Noul cod fiscal, intrat deja in vigoare de la 01 ianuarie 2016, oscileaza sub semnul contradictorialitatii privind diminuarea versus cresterea obligatiilor fiscale. Pe de o parte, marile plusuri sunt reducerea cotei generale de TVA si de impozitare a dividendelor, pe de alta parte constatam o deplasare sensibila a sarcinii fiscale la nivelul persoanelor fizice, iar aici avem in vedere noua viziune fiscala privind impozitul pe proprietate si noul regim fiscal aplicabil in cazul PFA urilor.
Vom incerca, in cele ce urmeaza, sa vedem cum este cu atat de mult mediatizata relaxare fiscala in cazul PFA urilor, avand in vedere mai ales impactul acestor modificari in practica fiscala de zi cu zi, la un numar atat de mare de persoane care au optat pentru aceasta forma juridica de desfasurare a activitatilor lor economice. Astfel, in anul 2016, constatam ca veniturile realizate de persoanele fizice – ce desfasoara activitati independente sau profesii libere – vor fi supuse platii impozitului pe venit in procent de 16% si a contributiei individuale la asigurarile sociale de sanatate in procent de 5,5% din venitul net, fara insa ca bazele de calcul sa fie plafonate superior.
In mod suplimentar obligatiilor fiscale ale anului 2015, se introduce procedura platii contributiei la asigurarile sociale – pensii, in sensul ca se plateste in mod obligatoriu cota contributiei individuale la asigurarile sociale in procent de 10,5% din venitul net, chiar daca – mentiune foarte importanta ! – persoana fizica respectiva este deja salariata. Acest procent in cota obligatorie nu asigura insa stagiul integral de cotizare, iar – pentru a obtine punctajul maxim la pensie – aceasta persoana fizica poate opta pentru plata suplimentara a unei cote de contributie de 15,8%, cota cunoscuta in practica ca fiind contributia angajatorului pentru pensii. Total contributie in acest ultim caz este in procent de 26,3 % – e adevarat doar cota de 10,5% fiind obligatorie, iar cea de 15,8% optionala.
Referitor la baza de calcul anuala a contributiei la asigurarile sociale, aceasta este plafonata atat la nivelul inferior, cat si la nivelul superior, intre minim 35% din salariul mediu brut pe economie x 12 luni si maxim 5 x salariul mediu brut pe economie x 12 luni. Pe cale de consecinta logica a textului de lege, rezulta ca sunt scutite de la plata contributiei la pensii persoanele ce obtin venituri din activitati independente si care in anul precedent au obtinut venituri mai mici decat plafonul minim prezentat anterior, respectiv sunt scutite persoanele ce sunt deja pensionate sau sunt deja asigurate intr-un sistem propriu de asigurari sociale (avocatii, notarii etc.).
Nu trebuie pierdut insa din vedere nici faptul ca, pana pe data de 31 ianuarie 2016, trebuie depusa declaratia 600 Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii, evident de catre persoanele ce datoreaza aceasta contributie.
- Cum functioneaza insa platile estimative de asigurari sociale in anul 2016? Ce suma declaram in formularul 600?
Pentru a raspunde la aceasta intrebare, amintim faptul ca – in anul 2016 – salariul mediu brut pe economie (folosit, de altfel, la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale) este de 2.681 lei. In consecinta, baza de calcul a platilor anticipate este reglementata de art. 148 alin. (1) din noul Cod fiscal, astfel:
„(1) Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul platilor anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale, o reprezinta echivalentul a 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, prevazut la art. 139 alin. (3), in vigoare in anul pentru care se stabilesc platile anticipate.”
Observam ca legiuitorul a decis – in numele contribuabilului – sa stabilesca baza de calcul pentru contributia la pensii aferenta platilor anticipate, la nivelul sumei de 35% din salariul mediu brut pe economie, ceea ce ne conduce la o baza de calcul lunara de 2.681 lei x 35% = 938 lei. Acest lucru inseamna ca se va achita pentru fiecare luna, ca si plata anticipata in anul 2016, suma determinata astfel:
a). pentru persoanele ce nu opteaza la plata integrala a contributiei la pensii si achita cota de 10,5%, suma lunara datorata este 938 lei x 10,5% = 98 lei;
b). pentru persoanele ce opteaza la plata integrala a contributiei la pensii, suma lunara datorata este de 938 lei x 26,3% = 247 lei.
- Cum se efectueaza regularizarea pentru anul 2016?
Regularizarea fiscala la nivelul anului 2016 – din punctul de vedere al contributiilor la pensii, datorate de persoanele fizice ce desfasoara activitati independente sau profesii libere – se efectueaza in anul 2017, dupa depunerea declaratiei anuale de venit formular 200, cu termen de depunere data de 25 mai 2017, tinand cont de veniturile nete realizate de aceasta persoana fizica. Sunt posibile trei situatii, in functie de venitul net al persoanei, astfel:
a). daca venitul net realizat in anul 2016 este mai mic de 35% x 2.681 lei x 12 luni = 11.260 lei, platile anticipate aferente contributiilor la pensii nu se restituie, iar persoana fizica nu mai are obligatia vreunei plati;
b). daca venitul net realizat in anul 2016 este mai mare de 35% x 2.681 lei x 12 luni = 11.260 lei, dar nu depaseste 5 x 2.681 lei x 12 luni = 160.860 lei, in acest caz se plateste diferenta de contributie la pensii aferenta venitului efectiv realizat; sumele de plata se comunica de catre autoritatea fiscala prin decizia de impunere;
c). daca venitul net realizat in anul 2016 este mai mare de 5 x 2.681 lei x 12 luni = 160.860 lei, in acest caz contributia la pensii se plafoneaza superior la aceasta valoare. Valoarea maxima a contributiei la pensii este:
- pentru persoanele ce achita contributia individuala in procent de 10,5%, suma anuala datorata este 160.860 lei x 10,5% = 16.890 lei;
- pentru persoanele ce opteaza pentru plata contributiei integrale la pensii in procent de 26,3%, suma anuala datorata este de 160.860 lei x 26,3% = 42.306 lei.
Diferentele de plata in raport de sumele deja achitate anticipat se stabilesc de catre organul fiscal competent in administrarea fiscala a fiecarui astfel de contribuabil ca efect al emiterii deciziei de impunere.
- In loc de concluzii…
Observam ca sumele aferente platilor anticipate si achitate in anul 2016, aferente contributiei la pensii, sunt destul de mici in comparatie cu totalul obligatiilor fiscale anuale.
Adevarata „nota de plata” se va primi in anul 2017, fapt pentru care va sugeram sa fiti atenti la bugetul pe care il gestionati si sa aveti in vedere un sfat intelept din batrani : „puneti bani deoparte”!
Sursa: hotnews.ro