Tot ce trebuie să știe vasluienii despre modificările la Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112
Cartele prepay doar cu buletinul, amenzi de 5 ori mai mari, până la 5.000 lei, pentru alertarea falsă și stocarea datelor de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) timp de 5 ani. Acestea sunt cele mai importante modificări care privesc Sistemul 112 și care au fost deja publicate în Monitorul Oficial.
Vasluienii care vor să-și cumpere cartele preplătite pentru servicii de telefonie mobilă nu vor mai putea face acest lucru fără buletinul de identitate, începând cu data de 1 ianuarie 2020. Mai mult, cei care dețin deja astfel de cartele și nu vor să-și dea datele personale nu vor mai beneficia de servicii de la 1 septembrie 2020, potrivit Ordonanței de urgență care modifică Sistemul 112.
În cazul persoanelor fizice cu cetățenie română, datele cu caracter personal sunt cele prevăzute în actul de identitate și constau în nume, prenume, cod numeric personal, adresa de domiciliu sau adresa de reședință.
Pentru persoanele juridice, este obligatorie denumirea, sediul și codul unic de identificare/codul de identificare fiscală, însoțite de datele cu caracter personal ale reprezentantului legal al persoanei juridice.
În ceea ce privește persoanele fizice fără cetățenie română, acestea vor trebui să ofere, la cumpărarea unei cartele prepay, date precum nume, prenume, seria și numărul actului de identificare, țara emitentă, adresa de reședință, în cazul rezidenților, precum și, dacă sunt menționate în actul de identificare, codul numeric personal sau echivalentul acestuia și data nașterii.
Din prima zi a anului viitor, toate aceste date vor fi colectate de furnizorii de servicii de telefonie mobilă și fixă, prin intermediul unui formular în format fizic sau electronic, inclusiv prin mijloace electronice de comunicare la distanță. Persoanele fizice și juridice sunt obligate să transmită furnizorilor de servicii de telefonie mobilă și o copie a actului de identitate / identificare valid, în vederea verificării corectitudinii acestor date.
Prelucrarea datelor colectate de la utilizatori este permisă până la împlinirea unui termen de 3 luni de la data încetării furnizării serviciului de telefonie mobilă, urmând ca, la împlinirea termenului, datele să fie șterse sau, după caz, să fie distruse.
Toți operatorii de telefonie mobilă și fixă trebuie să actualizeze și să transmită către STS aceste informații până la data de 25 a fiecărei luni. STS le va stoca pentru o perioadă de 5 ani.
Amenzile majorate pentru alertarea falsă se aplică de luna viitoare
Vasluienii care folosesc intenționat numărul unic de urgență 112 pentru a alarma sau a pune pe drumuri nejustificat echipajele specializate de intervenție vor fi amendați cu sume de până la 5.000 lei, de 5 ori mai mari față de cele care se aplică în prezent.
Este vorba, mai exact, despre persoanele care apelează în mod repetat, cu rea intenție, numărul 112, fără a putea oferi argumente că semnalează o stare de urgență care necesită intervenție rapidă, precum și de cele care sună la 112 pentru a aduce injurii operatorilor.
Astfel, apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgență 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113 ori la numărul 114 se sancționează cu amendă de la 500 la 1.000 lei. În același timp, alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție se pedepsește cu amendă de la 1.500 la 5.000 lei.
Conform Ordonanței de urgență care modifică Sistemul 112, agențiile specializate de intervenție rămân aceleași ca și până acum, respectiv: structurile autorităților administrației publice, care au rolul de intervenție imediată pentru soluționarea urgențelor în domeniul ambulanței, Serviciilor Mobile de Urgență, Reanimare și Descarcerare (S.M.U.R.D.), cele ale poliției, jandarmeriei, serviciilor publice profesioniste și voluntare pentru situații de urgență, inclusiv S.M.U.R.D., structurile contra terorismului și alte structuri stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Ordonanța prevede că amenzile pentru transmiterea de mesaje abuzive la numărul 114, pentru alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție, precum și dispozițiile referitoare la nerespectarea obligației privind încetarea furnizării serviciilor de telefonie de telefonie către cei care nu își dau datele de identificare în termenele stabilite se pot aplica în termen de 30 de zile de la data publicării documentului în Monitorul Oficial.
O nouă tehnologie de localizare a apelurilor la 112
O altă serie de modificări aduse Serviciului 112 vizează introducerea unei noi tehnologii, care permite o localizare mai bună a celor care sună la numărul unic de urgență. E vorba despre tehnologia de localizare Google (ELS – Emergency Location Service / Serviciul de localizare de urgență) bazată pe funcționalitatea AML – Advanced Mobile Location (AML/ELS), care înlocuiește actuala tehnologie „cell-ID”.
De exemplu, atunci când este inițiat un apel de urgență, telefoanele mobile inteligente echipate cu funcționalitatea AML/ELS trimit un mesaj de tip SMS către Centrele de preluare a apelurilor de urgență 112. Acest mesaj conține informații privind localizarea utilizatorului de telefonie mobilă, informații bazate pe date de la sistemele globale de navigație prin satelit (GNSS), WiFi și Cell ID, având o acuratețe de 5 – 50 metri. De asemenea, se verifică nivelul bateriei telefonului, aceasta trebuie să fie de minimum 5% înainte de a activa capabilitățile GNSS și WiFi ale terminalului mobil. Soluția nu implică o conexiune de date și nici instalarea vreunei aplicații pe telefon ori altă intervenție din partea utilizatorului telefonului mobil.
În acest mod, transmiterea SMS-urilor cu informația de localizare se face automat, fără intervenția apelantului, către numărul 114. Furnizorii de telefonie mobilă au obligația de a suporta atât costurile determinate de transmiterea la numărul 114 a mesajelor tehnice standardizate scurte ce conțin informația de localizare obținută pe baza echipamentului terminal, cât și costurile aferente traficului generat pe o conexiune de date de transmiterea informației de localizare obținută pe baza echipamentului terminal. Localizarea se referă la latitudinea și longitudinea care caracterizează poziția geografică în care se află telefonul. (Mara GRIGORIU)