National

Românii plătesc mai mult pentru sticla de ulei. Ion Arion, președintele ProAgro: „Procesarea pe floarea soarelui a suportat costuri în plus, ducând la o creștere și mai mare a prețului uleiului”

Producția slabă de floarea soarelui din ultimii doi ani, precum și explozia tarifelor la energie și la combustibili sunt factorii principali care au determinat dublarea prețului la ulei.

Vremea neprielnică din ultimii doi ani, a influențat negativ producția de floarea soarelui din 2020 și 2021.

„Venim după o recoltă din 2020 foarte slabă, din cauza secetei, mai ales în regiunea de Sud-Est a Europei, stocurile de floarea soarelui au fost foarte mici, cererea de ulei a fost foarte mare. Pe de altă parte, prețul uleiului la nivel mondial se dă după uleiul de palmier, iar dacă acesta este foarte puțin atunci și celelalte încep să crească.

Totodată, producția de floarea soarelui nu a fost foarte mare în 2021, a avut un salt față de anul trecut, dar nu a ajuns la nivelul din 2019. În 2019 am făcut 3.700 de kg la hectar, iar în 2021 ne așteptam la 3.000 de kg, dar am făcut doar 2.100 de kg la hectar. Anul acesta floarea soarelui a avut un start foarte bun în majoritatea regiunilor României, însă în apropiere de înflorire a fost o arșiță foarte mare, în iulie și august, care a influențat polenizarea.

Și atunci degeaba am avut lanuri frumoase, dacă semințele au fost pe jumătate seci. Toate aceste lucruri au venit peste scumpirea la energie și atunci procesarea pe floarea soarelui a suportat costuri în plus, ducând la o creștere și mai mare a prețului uleiului. Mai este un factor ce cauzează scumpirea, cererea mare de biodiesel, iar rapița nu a mai compensat lipsa uleiului de floarea soarelui”, a declarat Ion Arion, președintele ProAgro.

500 de euro tona

”La ceea ce se întâmplă la nivel mondial, este greu de crezut că vom mai avea un trend descrescător al prețurilor, indiferent despre ce produs vorbim, fie alimentar, fie nealimentar, atâta timp cât costul energiei, care este primul pe lista de cheltuieli, și cel al combustibilului cresc pe zi ce trece. Transporturile s-au scumpit extraordinar de mult, aproape că s-au dublat. Fermierii, la rândul lor, nu-și permit să vândă ieftin pentru că avem azi prețuri la îngrășăminte chimice care au crescut cu 200%, și mulți producători au renunțat să mai fabrice, din cauza prețului foarte mare al gazelor. În momentul în care va intra și Green Deal-ul se va mai adăuga o creștere de cel puțin 30% la alimente. Și asta pentru că producțiile vor fi din ce în ce mai mici”, a mai precizat președintele ProAgro, Ionel Arion.

Related Articles

Back to top button