În această perioadă, se află în dezbaterea Parlamentului României un proiect de lege inițiat de mai mulți parlamentari, care privește modificarea Legii nr. 335 din 2007 privind camerele de comerț din România. Pentru a promova proiectul de act normativ, Camera de Comerț Industrie și Agricultură (CCIA) Vaslui a prezentat într-o conferință de presă expunerea de motive a proiectului de lege. Printre altele, se dorește întocmirea unui catalog al firmelor.
Alături de celelalte atribuții legale, potrivit actualei reglementări, camerele județene de comerț au și atribuția de întocmire a evidenței proprii a societăților comerciale, sub denumirea de catalogul firmelor, însă înscrierea în acesta se face doar la solicitarea societăților comerciale.
Reglementarea propusă prin proiectul legislativ, în fapt, includerea tuturor antreprenorilor din România într-un catalog al firmelor, care să genereze vizibilitate și oportunități reale de promovare și internaționalizare, atât în mediul fizic cât și în cel virtual – mai competitiv și liber de barierele fizice și geografice, gestionat de către camerele de comerț, conform unor modele consacrate, testate și valorificate corespunzător, la nivel european, apare necesară și justificată în contextul crizei economice, sociale și de identitate pe care România o traversează, în vederea creării cadrului optim pentru reconsolidarea mediului de afaceri național și, implicit, a economiei țării.
Prin Catalogul firmelor, Camerele de comerț vor genera beneficii concrete pentru antreprenori prin conectarea antreprenorilor la o bază de date, nelimitată, de oportunități și resurse, în mediul fizic și online, la nivel global și se vor implica în: realizarea de măsuri de promovare a capitalului autohton și facilitarea accesului acestuia către noi piețe; sprijinirea antreprenorilor pentru identificarea de oportunități/parteneri de afaceri/resurse de finanțare, printr-un sistem digitalizat, cu expunere pe plan mondial, prin afilierea la rețeaua mondială, respectiv, europeană, a camerelor de comerț; sprijinirea activității reprezentanțelor României din străinătate vizând promovarea comerțului; facilitarea și derularea operațiunilor aferente participării companiilor românești la misiuni economice, târguri și expoziții internaționale; asigurarea complementarității programelor guvernamentale vizând susținerea exporturilor, inclusiv prin accesarea piețelor extra-comunitare; facilitarea participării oamenilor de afaceri români la evenimente de promovare economică, de natura întâlnirilorși forumurilor de afaceri, întâlnirilor B2B; sprijin acordat companiilor autohtone în toate etapele proiectelorde dezvoltare ale acestora pe plan internațional, precum și alte servicii conexe.
„Concret, reglementarea obligativității înscrierii profesioniștilor, așa cum sunt definiți de dreptul comun, în Catalogul firmelor și a achitării unei contribuții anuale cu o valoare rezonabilă (menită să asigure funcționalitatea Catalogului, actualizarea, încărcarea și valorificarea resurselor informaționale etc.), diferențiată conform încadrării ca IMM potrivit legii, în marja acordării de către camerele de comerț a unor servicii specializate de sprijin și dezvoltare, în special pe zona de export și internaționalizare a afacerilor, se fundamentează pe o strategie asumată de întreaga rețea a camerelor de comerț din România, care are drept obiective prioritare reconsolidarea afacerilor românești, dinamizarea și optimizarea schimburilor comerciale și, implicit, a balanței comerciale ale României, a exporturilor și stimularea atragerii de investiții în mediul de afaceri național”, se arată în expunerea de motive.
Prin platforma propusă – Catalogul firmelor, CCIR și camerele județene vor sprijini atât Statul român, prin identificarea în fiecare județ a acelor companii care nu apar în statisticile oficiale (implicit care nu au bilanțuri depuse), cât și mediul de afaceri, prin conectarea antreprenorilor la o bază de date, nelimitată, de oportunități și resurse, în mediul fizic și online, la nivel global.
În Europa, un model similar a fost implementat cu succes în Ungaria, unde toate companiile înregistrate în Registrul Comerțului au obligația legală de a se înscrie și în Registrul Cameral, administrat de camerele de comerț maghiare. Entitățile comerciale care se înregistrează la Registrul Comerțului sunt obligate să se înregistreze și în Registrul camerelor de comerț teritoriale din județul unde își au sediul, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării în Registrul Comerțului. Pentru înregistrarea în Registrul Cameral, companiile trebuie să plătească o contribuție anuală, în schimbul serviciilor oferite.
(Dănuț CIOBANU)