National

Sesizări telefonice la Garda Națională de Mediu: „Vecina fumează ilegale și îmi intră mirosul în casă”

„Vecina fumează ilegale și îmi intră mirosul în casă”, „vecinul aruncă urină pe gardul meu”, „e o mizerie de nedescris în casa unui vecin și nu mai putem suporta mirosul” sau „pute lâna oilor din curtea de alături, vă rog să luați măsuri”. Acestea sunt doar o parte din problemele pe care le semnalează cetățenii la numerele de telefon sau pe e-mail-urile pentru sesizări, ale Gărzii Naționale de Mediu (GNM), care se ocupă, conform legii, de asigurarea securității mediului prin acțiuni de prevenire a riscurilor și limitare a amenințărilor de ordin ecologic, respectiv poluarea resurselor de apă, a aerului, diminuarea fertilității solului, poluarea transfrontalieră și multe altele.
Sute de petiții primite prin poștă sau e-mail sunt înregistrate zilnic de Comisariatul General al Gărzii Naționale de Mediu sau comisariatele județene, însă doar o parte din acestea vizează poluarea aerului, apei sau solului. O altă parte din aceste sesizări sunt doar reclamații între vecini și încercări de răzbunare, unele destul de amuzante.
„A sunat cineva să reclame că vecina fumează țigări ilegale, la fereastră și îi intră mirosul în casă, că vecinul aruncă urină pe gardul lui sau că un vecin are în casă o mizerie de nedescris și că locuitorii de pe toată scara sunt deranjați de acest lucru. Am avut chiar și situații în care ni s-a spus că vecinul are mai multe oi și că lâna acestora miroase insuportabil, chiar și peste gard. În fapt, reclamațiile legate de deținerea de animale la bloc, de lătratul câinilor, de cântecul cocoșilor sau mirosul din casele cu multe pisici sunt la ordinea zilei. Cineva a sunat o dată să ne spună că administratorul blocului face ilegalități, altcineva că vecinul face petrecere și îl poluează fonic”, a spus Comisarul General al GNM, Marioara Artemis Gătej.
O astfel de reclamație, despre problemele create de găinile și cocoșii unui vecin a fost trimisă recent pe adresa GNM și conținea toate datele necesare înregistrării conform legii, dar și multe alte detalii legate de caz, printre care și înjurăturile pe care cel reclamat i le-ar fi adresat petentului.
Acest tip de sesizări nu sunt de competența Gărzii Naționale de Mediu, iar funcționarii redirecționează cererile către organele competente sau îi îndrumă pe petenți, funcție de caz, către poliția locală sau primărie, atunci când sesizările sunt telefonice și nu pot fi înregistrate în sistem.
”Singurele sesizări înregistrate și transmise spre soluționare sunt cele care respectă OG nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, aprobată prin Legea nr. 233/2002 și care vin prin poștă sau e-mail și conțin detalii complete despre locație, speță și datele de identificare ale reclamantului. Petițiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare nu se iau în considerare și se clasează.
Pentru ca reclamațiile, care respectă reglementările legale, să ajungă cât mai rapid în teritoriu am publicat pe site-ul gnm.ro toate datele de contact ale Comisariatelor județene, Comisariatului General și Comisariatului Municipiului București. Mai mult decât atât, pe același site oamenii au posibilitatea să folosească și formularul pentru sesizări, căruia îi pot atașa și fotografii din teren”, a explicat Comisarul General al GNM. https://gnm.ro/contact.php
Conform actelor normative care reglementează organizarea și funcționarea GNM, instituția are atribuții în aplicarea politicii Guvernului în materia prevenirii, constatării și sancționării prevederilor legale privind protecția mediului, inclusiv a nerespectării reglementărilor prevăzute în legile specifice domeniului controlului poluării industriale și managementului deșeurilor.
Lista completă a atribuțiilor specifice ale GNM din domeniile poluare, deșeuri sau biodiversitate poate fi consultată aici: https://gnm.ro/about.php .

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button