Ceremonie pentru celebrarea Pașaportului Românesc
”Vă apreciez efortul continuu pentru reducerea birocrației și identificarea de soluții care să vină în sprijinul cetățenilor.”, a transmis ministrul Afacerilor Interne, Lucian Nicolae BODE, cu ocazia ceremoniei prilejuite de Ziua Pașaportului Românesc, care a avut loc la Centrul Militar Național.
Ministrul afacerilor interne a reamintit faptul că Direcția Generală de Pașapoarte, în colaborare cu celelalte structuri ale MAI, a dovedit o preocupare constantă pentru modernizare și pentru asigurarea funcționării neîntrerupte a sistemului de emitere, gestionare și eliberare a pașaportului.
În context, demnitarul a precizat că începând de luni, 20 martie a.c., cetățenii vor avea la dispoziție un nou serviciu de programare online pentru depunerea cererilor de pașapoarte, care va fi integrat în HUB-ul de servicii al MAI. Spre deosebire de platforma folosită în prezent, noul serviciu va permite efectuarea unei programări începând cu ziua curentă, pentru o perioadă de 90 de zile calendaristice.
Cetățenii vor avea la dispoziție o interfață grafică intuitivă, care va permite introducerea în siguranță a datelor de identificare, precum și noi facilități, printre care notificarea prin e-mail.
„Așa cum știți deja, HUB-ul de servicii al MAI va constitui nucleul de digitalizare a serviciilor publice oferite de structurile ministerului, oferind servicii electronice ușor de folosit, rapide și de înaltă calitate. Pe lângă alte beneficii de ordin tehnic, noua platformă de programare, dezvoltată împreună cu specialiștii din cadrul Direcției Generale pentru Comunicații și Tehnologia Informației, oferă posibilitatea extinderii pentru alte servicii sau chiar pentru alte structuri MAI.”, a afirmat Lucian Nicolae Bode.
Tot în cadrul acestei ceremonii, ministrul afacerilor interne a oferit distincții unor Servicii Publice Comunitare de Pașapoarte care s-au remarcat prin activitățile desfășurate, precum și unor angajați care au dat dovadă de vigilență și au împiedicat încercările unor cetățeni de a obține, în mod fraudulos pașapoarte, folosind documente false, cu modificări sau datele de identitate ale altei persoane.
*
Cu o istorie de peste un secol, pașaportul românesc a trecut printr-o serie de transformări, astfel că actuala generație de pașapoarte se ridică la cele mai înalte standarde, la nivel internațional, în ceea ce privește securitatea documentelor de călătorie, oferind cetățenilor români posibilitatea de a călători, fără viză, în 176 de țări.
În cursul anului trecut, au fost emise 2.413.021 documente de călătorie (față de 1.593.012 emise în 2021), dintre care 2.316.273 pașapoarte simple electronice și 96.748 pașapoarte simple temporare , comparativ cu anul 2021, când au fost emise 1.488.718 pașapoarte simple electronice și 104.294 pașapoarte simple temporare.
Numărul pașapoartelor electronice emise în anul 2022 a crescut cu 56% față de anul 2021, respectiv cu 50% față de anul 2019.
În prezent, zilnic, se depun, în medie, 6.700 de cereri pentru eliberarea pașaportului, atât la serviciile publice comunitare, cât și la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate.
Încă de la începutul anului curent, timpul mediu de eliberare a pașapoartelor a fost de 3-5 zile