În atenția autorităților sanitare! – Chiar și cu pisica-n casă șoarecii joacă pe masă
În numărul de ieri al cotidianului Est News semnalam prezența șoarecilor pe rafturile cu produse din magazinul Kauflad din Vaslui. Oficialii companiei, prin Biroul de presă, au admis că în unitate sunt rozătoare. Cu toate acestea, reprezentanții unităților sanitare nu au luat nicio măsură în această privință. Ieri, până la ora prânzului, niciun reprezentant al Direcției de Sănătate Publică, Oficiului Județean pentru Protecția Cosumatorilor ori Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nu au avut curiozitatea să verifice cele sesizate de noi public. Fiind în joc sănătatea câtorva mii de vasluieni, somăm public conducerile instituțiilor mai sus menționate să acționeze conform atribuțiilor ce le revin.
Alex SAVA
Reprezentanții Kaufland România, prin biroul de presă, au admis că au o problemă cu rozătoarele la magazinul din Vaslui, fapt semnalat public de cotidianul Est News în ediția de ieri.
“Compania Kaufland are în desfășurare, în toate magazinele din țară, contracte cu mai multe firme de prestări servicii dezinfecție, dezinsecție, deratizare – 3D. La intervale de timp regulate, dar și la solicitarea expresă a magazinelor, aceste firme intervin prestând astfel de servicii. Incidentul de la Vaslui este o excepție regretabilă și un caz singular.
Am solicitat încă o dată, suplimentar față de intervențiile obișnuite, servicii de dezinfecție, dezinsecție, deratizare de la firma prestatoare”, ne-a transmis Iolanda Zotescu, din cadrul Biroului de presă Kaufland România.
Deși confirmată inclusiv de reprezentanții companiei, prezența șoarecilor printre rafturile cu produse pare să nu conteze prea mult pentru reprezentanții instituțiilor sanitare.
Inițial, reporterii Est News s-au adresat în problema magazinului Kaufland Direcției de Sănătate Publică (DSP) Vaslui, instituție cu rol de control prin Ispecția Sanitară de Stat (ISS). Oficialii DSP au promis că vor formula un răspuns oficial după ce vor avea acordul Ministerului Sănătății. Așadar, ieri, ne-au transmis că, de fapt, instituția se ocupă cu alte aspecte în timpul controalelor.
“ISS verifică respectarea condițiilor igienico-sanitare doar în blocurile alimentare/cantine din unități sanitare, de învățământ, de asistență socială, centre de plasament, tabere școlare. Unitățile de producție, distribuție, retail de pe raza județului sunt verificate în cadrul acțiunilor tematice care vizează verificarea respectării prevederilor legale in vigoare referitoare la: aditivi alimentari, materiale în contact cu alimentele, alimente cu destinație nutrițională specială, suplimente alimentare, ape îmbuteliate, alimente tratate cu radiații. De semenea, în cadrul acestor acțiuni tematice se verifică monitorizarea stării de sănătate a angajaților, controlul monitorizării și monitorizarea de audit a calității apei potabile, verificarea respectării prevederilor legislative cu privire la însușirea noțiunilor fundamentale de igienă, precum și verificarea conformității produselor biocide și modul de utilizare al acestora la nivelul unităților verificate”, se arată în răspunsul primit de la DSP, semnat de directorul instituției, Mihaela Vlada.
Pe scurt, poziția DSP poate fi rezumată astfel: atâta vreme cât în magazinele de tip supermarket nu sunt salariați bolnavi și cu igienă precară, apă nepotabilă și biscuiți vrac cărați cu roaba de ciment, nu ne interesează. Asta pentru că prezența rozătoarelor intră în atribuția altcuiva: “Ministerul Sănătății prin intermediul structurilor de control din cadrul DSP județene efectuează controale oficiale privind siguranța alimentului conform protocolului nr. RL 3398/24.04.2012, încheiat între Ministerul Sănătății și ANSVSA”, după cum se mai arată în adresa de la DSP Vaslui.
Așadar, de șoareci se ocupă Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Vaslui. Numai că nici de la această instituție nu a fost nimeni la Kaufland. Astfel, în vreme ce, din punctul de vedere al DSP, magazinele alimentare pot să colcăie de șoareci, sănătatea vasluienilor este serios pusă în pericol atâta vreme cât nimeni nu sesizează DSVSA. Poate că sesizarea acestei din urmă istituții ar intra tocmai în atribuțiile DSP, în condițiile date. Numai că cei care veghează la sănătatea publică (după le spune și denumirea) au ales să stea cu brațele încrucișate peste piept câtă vreme șoarecii nu-s în ograda lor.
SOMĂM public, pe această cale, instituțiile cu rol de control în această problemă – DSVSA și Oficiul Județean penru Protecția Consumatorului (de la care am încercat timp de două zile să obținem un punct de vedere referitor la prezența rozătoarelor în magazinul Kaufland, dar nu a fost posibil pentru că șeful instituției nu a fost de găsit, iar, conform colegilor săi, telefonul de serviciu îi este nefuncțional, pentru că l-a scăpat în apă în concediu) – să ia măsurile care se impun în astfel de situații, întrucât sănătatea miilor de clienți ai magazinului este serios pusă în pericol.
Kaufland, prosteală pe față
Reprezentanta Biroului de presă din cadrul Kaufland România ne-a mai transmis: “Dorim să asigurăm clienții că incidentul din magazinul Vaslui este unul cu totul izolat și că acționăm de așa manieră, încât sănătatea consumatorului să nu fie pusă niciun moment în pericol”.
Reporterii Est News au insistat, încercând să afle care cu exactitate măsurile ce se vor lua în scopul mai sus declarat, dacă s-au retras produse la comercializare sau dacă au fost igienizate (în cazul produselor ambalte care permit acest lucru, cum ar fi conservele, spre exemplu)
Iată ce răspuns am primit: “În cadrul unor astfel de acțiuni, se retrag de la comercializare și sunt ulterior distruse toate produsele care au fost expuse în zona respectivă, indiferent de tipul acestora. În calitate de comerciant, ne asigurăm în acest mod că sănătatea consumatorilor nu este periclitată în niciun moment”.
E drept că răspunsul primit de la reprezentanta Biroului de presă sună plăcut, însă este incomplet. Tocmai de aceea am revenit cu un e-mail în care am cerut să ni se comunice ce produse au fost retrase de la comercializare și în ce cantități. La această întrebare nu am mai primit niciun răspuns. Astfel, Kaufland își toarnă cenușă pe basma recunoscând în primă fază prezența soarecilor în magazinul din Vaslui, spune că face totul pentru siguranța cumpărătorilor și că, în acest sens, își asumă inclusiv pierderile pricinuite de distrugerea produselor, însă refuză să comunice ce produse și în ce cantități au fost retrase de la comercializare. De ce oare? Pentru că, de fapt, nu a fost retras niciun produs, fapt confirmat de angajații magazinului, care sunt convinși că marfa va rămâne toată pe rafturi.