Miliarde investite în centre de informare
de Marian MOCANU
Consiliul Județean Vaslui va aloca, astăzi, Centrului de informare „Europe Direct” 64.000 lei, sumă reprezentând cheltuieli de funcționare. Practic, Centrul de informare „Europe Direct” este singura instituție a CJ Vaslui care beneficiază de fonduri externe nerambursabile, acestea fiind cheltuite exclusiv pentru funcționare, respectiv plata salariilor funcționarilor implicați în acest proiect, a utilităților, dar și pentru realizarea de acțiuni de informare, cu ocazia evenimentelor din județ, inclusiv editării revistei bilunare „Europa în direct”. Deși funcționează de doi ani, cei mai mulți vasluieni habar nu au unde își are sediul centrul de informare. Nici Panoul de informare de la intrarea în Consiliul Județean Vaslui nu are adresabilitate mai mare, el fiind accesat de 20 de ori în ultimul an. Cu toate acestea, Primăria Vaslui vrea să investească peste opt miliarde de lei vechi într-un centru de informare turistică.
Proiectul „Centrul de informare Europe Direct – 2015” are o finanțare nerambursabilă pentru acest an de 20.000 euro, asigurată de Comisia Europeană, prin reprezentanța sa în România în cadrul proiectului „Selectarea structurilor gazdă pentru centrele de informare Europe Direct 2013 – 2017”, din care 64.000 lei sunt plătiți în avans în acest an, iar restul de 30%, respectiv 27.300 lei, anul viitor.
Teoretic, acest Centru „Europe Direct” al CJ Vaslui (deschis publicului zilnic, de luni până vineri, între orele 10 și 16) ar trebui să ofere cetățenilor județului Vaslui mai multe servicii, printre care oferirea de informații și răspunsuri cu privire la problematica europeană, acces la computere conectate la internet și dotate cu toate echipamentele aferente, inclusiv la un televizor cu conexiune la postul „Europa prin satelit”, ori acces liber la materialele informative furnizate de instituțiile europene, ori la site-urile de internet a acsestor instituții, inclusiv la Centrul de contact național „Europe Direct”.
Cu toate acestea, adresabilitatea cetățenilor la aceste facilități rămâne foarte scăzută, prea puține persoane știind unde este acest centru de informare (din Vaslui, pe strada Mihail Kogălniceanu, vis-a-vis de Școala nr. 3), cu excepția evenimentelor, diverse târguri manifestări, inclusiv de tipul „Târgul meșterilor populari”, la care reprezentanții centrului împart pliante sau stau la dispoziția vizitatorilor.
Chiar dacă intenția și eforturile depuse de angajații Centrului din Vaslui a „Europe Direct” sunt lăudabile, rezultatele activităților și a acțiunilor intreprinse nu sunt pe măsură, cel puțin din prisma adresabilității cetățenilor la centrul de informare. Prea puțini cetățeni au trecut pragul instituției în cei mai bine de doi ani de cînd a fost deschis, oamenii fiind mai degrabă preocupați de problemele legate de traiul zilnic decât de activitățile instituțiilor europene. Astfel, numele celor care au auzit de „Europe Direct” pot fi scrise pe o singură coală, iar acțiunile organizate de centru pot fi numărate pe degete.
Pentru acest an, Centrul de informare „Europe Direct” își propune să organizeze mai multe acțiuni, cum ar fi: cu ocazia Zilei Europei, 9 mai, „Europa pentru toți. Toți pentru Europa”, acțiune destinată liceenilor, un concert de muzică clasică ce va fi organizat în toate centrele județene în perioada mai – iunie, concert desfășurat sub numele „Nopaptea Europeană a muzicii clasice”, un marș eco ”reGENEREAZĂ IDEI”, la care se dorește participarea preșcolarilor și a elevilor de gimnaziu, și care se va desfășura în săptămâna mobilității, respectiv 16 – 22 septembrie, ori o caravană de informare și expoziție foto sub genericul „Înainte și după. 8 ani de la integrarea României în Uniunea Europeană”, caravană care se va desfășura în perioada octombrie – noiembrie. Practic, este vorba de unele activități de popularizare, și nu neapărat de informare a drepturilor și obligațiilor pe care vasluienii le au în calitate de cetățeni europeni.
Puncte de informare fără clienți
O situație similară se regăsește și în ceea ce privește o altă inițiativă a Consiliului Județean Vaslui, panoul electronic de informare situat la în apropierea intrării în instituție. Inaugurat cu mult fast acum câțiva ani, respectivul panou nu a „prins” la cetățeni, acesta fiind accesat în ultimul an de mai puțin de 20 ori, respectiv de 1,5 ori pe lună! Raportat la costul său, de peste 1,5 miliarde de lei vechi, reiese că CJ a investit circa 100 de milioane de lei vechi pentru „curiozitatea” unui singur vasluian.
Panoul electronic, care teoretic are rolul de a informa cetățenii cu privire atît la potențialul turistic a județului, cât și la activitățile ori informații de interes public privitor la Consiliului Județean Vaslui a ajuns un simplu panou de afișaj, pe care sunt postate anunțuri de angajări, ori de vânzări sau închirieri apartamente.
În același timp, Primăria municipiului Vaslui a demarat deja un program prin care sunt alocate fonduri importante, în total circa 870.000 lei, în vederea construirii unui centru de informare turistică în municipiul Vaslui, doar în acest an, prin buget fiind alocată aprape 400.000 lei. Chiar dacă suma este mare, o parte din bani vor fi folosiți pentru reabilitarea parcării de lângă BCR, zona în care se va construi acest centru municipal de informare turistică, primarul Vasile Pavăl declarând că nu are intenția de a repeta greșelile celor de la județ.
„Scopul înființării acestui centru este de a crea infrastructura potrivită pentru dezvoltarea turismului, prin punerea în valoare a resurselor turistice din zonă și prin asigurarea resurselor umane, informaționale, tehnologice și relaționale necesare pentru implementarera cu succes a strategiei de dezvoltare a municipiului Vaslui, de serviciile acestui centru urmând a beneficia nu doar turiștii care tranzitează municipiul Vaslui, ci oricărui locuitor a municipiului Vaslui. Departe de a servi doar ca punct de informare turistică, acest centru se dorește a fi un birou de informare complet, inclusiv cu detalii despre activitățile municipalității, și nu va fi un simplu panou electronic cu un calculator, ci va fi un infochioșc, care avea o persoană care va putea oferi detalii cu privire la orice întrebare ar avea solicitanții”, a declarat primarul Vasile Pavăl.
Rămâne de văzut dacă investiția municipalității își va justifica, prin numărul de accesări a acestui serviciu scopul, sau va păți la fel ca și în cazul proiectelor Consiliului Județean, care au o adresabilitate scăzută din partea cetățenilor, care nu justifică cheltuielile.