AdministratieSocial

Rușine să le fie aleșilor județului – Vasluiul, pe ultimul loc în clasamentul Forbes a celor mai atractive reședințe de județ

de Marian MOCANU

Municipiul Vaslui este la coada clasamentului întocmit de prestigioasa publicație Forbes în ceea ce privește cele mai atractive din punct de vedere economic municipii reședință de județ. Lipsa unor șosele rapide care să permită accesul spre vestul țării și de acolo spre Europa este principalul motiv pentru care Vasluiul este neatractiv pentru investitorii străini. În plus, la capitolele Produsul Intern Brut pe județ și PIB-ul pe cap de locuitor, suntem pe locurile codașe în țară, motiv pentru care și alocările de la bugetul de stat sunt mai mici față de alte orașe similare.

Revista Forbes a publicat topul 40 al celor mai bune orașe pentru dezvoltarea de afaceri și investiții, din România. Pe primul loc se situează Timișoara, iar pe doi a urcat Clujul, Capitala fiind abia pe locul trei. Municipiul Vaslui se situează pe locul 40, în creștere față de anul trecut, când nici măcar nu a intrat în acest top. Degeaba avem unul dintre cele mai frumoase orașe din țară, cu o rată a criminalității mult scăzută față de alte zone, degeaba municipalitatea face investiții majore în infrastructura locală, dacă, din punct de vedere economic Vasluiul nu este atractiv pentru marii investitori, mai ales cei străini. În ultimii zece ani, cele mai multe investiții făcute în Vaslui au fost pe capitolul comerț și servicii, prea puține fiind pe domeniul producție.

„Lipsa unor șosele rapide și a infrastructurii de drumuri județene și naționale fac ca Moldova și județul Vaslui în mod special să fie ocolit de marii investitori român sau străini. Din acest punct de vedere suntem net dezavantajați față de orașele din sudul sau vestul țării. Lipsa investițiilor în producție generează și alte probleme: șomaj, sărăcie, cu toate efectele sociale care decurg de aici. În consecință, dacă nu vor fi luate măsuri urgente pentru dezvoltarea acestei zone, vom rămâne în stadiul unui județ cu economie bazată preponderent pe agricultură, fără nici o posibilitate reală de dezvoltare economică”, atrăgea atenția, încă de anul trecut, Ionel Constantin, președintele Camerei de comerț, Industrie și Agricultură Vaslui.

În ceea ce privește celelalte municipii reședință de județ din Moldova, Iașiul ocupă cea mai bună poziție, a 10-a, în timp ce Suceava ocupă locul 13, Bacăul este pe locul 15 și Galațiul pe locul 18. În rest, Piatra Neamț este pe locul 34 și Botoșaniul pe locul 36.

Topul Forbes 40 cele mai bune orașe pentru afaceri din România a ajuns la a patra ediție. Metodologia prin care au fost departajate orașele: s-au luat în calcul zece criterii (Produsul Intern Brut pe județ, PIB-ul pe cap de locuitor, societățile comerciale cu capital străin, câștigul salarial, șomajul, numărul întreprinderilor active, infrastructura rutieră, infrastructura feroviară, stocul de locuințe, unitățile de învățământ). Spre deosebire de anii trecuți, s-a luat în calcul și situația creată de problemele cu legea pe care le au mai mulți primari ai orașelor analizate. Premisa de la care au plecat cei de la Forbes în acordarea unei penalități de 10% din punctajul final pentru orașele ai căror edili au fost reținuți pentru fapte nelegale este că nu poate exista un mediu de afaceri cu adevărat sănătos în zonele în care conducătorii administrației locale sunt corupți. Totodată, pentru a radiografia și mai fidel economiile locale, s-a întocmit, pentru fiecare județ în parte, un top 10 al celor mai relevante companii. Metodologia este cea folosită și în cazul topului Forbes 500 cele mai importante companii din România: s-a luat în considerare cifra de afaceri, profitul net, numărul de angajați și nivelul capitalurilor proprii. Scopul acestui clasament rămâne același: identificarea discrepanțelor economice dintre principalele orașe din România, a avantajelor lor pentru posibilii investitori și, în cele din urmă, a potențialului pe care fiecare dintre ele îl oferă din perspectiva nivelului de trai.

Related Articles

Back to top button