Apel către autoritățile bârlădene, lansat de un fost transportator privat, în ajunul licitației pentru transportul în comun
de Răzvan CĂLIN
Bârlădeanul Gheorghe Chitic trage un semnal de alarmă și le cere autorităților locale să facă tot posibilul pentru ca licitația privind transportul public de călători să nu fie trucată. Chitic este unul dintre foștii membrii Asociației Bârlad Trans 2004 care în 2005 a câștigat o licitație similară, însă ar fi fost scoasă din scenă în urma unei ”combinații” dintre fostul primar al Bârladului și omul de afaceri Vasile Pușcașu, a cărui firmă prestează acest serviciu în momentul de față.
Licitația privind transportul public de călători din Bârlad suscită din ce în ce mai mult interesul și atenția comunității locale. Duminică, 17 aprilie, bârlădeanul Gheorghe Chitic, fost întreprinzător privat care a activat în domeniul transportului public de călători, a susținut o conferință de presă prin care a ținut să lanseze un avertisment către autoritățile locale. Trebuie să spunem că Gheorghe Chitic a fost membru al Asociației Bârlad Trans 2004 (organizație ce a reunit 28 de transportatori de persoane din Bârlad), cea care în 2005 a fost declarată, într-o primă fază, câștigătoarea licitației privind adjudecarea transportului public de călători în ”orașul rulmenților”. În scurt timp, la vremea respectivă, rezultatul licitației a fost viciat (după cum au susținut membrii asociației) și a fost declarat câștigător SC Unistil SRL Negrești, cel care prestează și în momentul de față acest serviciu în Bârlad și care urmărește să-și mențină poziția și pe viitor. Cea de a doua rundă a licitației se va desfășura pe 19 aprilie, la Primăria Bârlad.
”La ora actuală îmi doresc ca licitația ce se va derula peste două zile să fie una corectă și transparentă. Am spus-o și în 2005 și o spun și acum: viitorul transportului public bârlădean poate fi asigurat numai printr-o licitație curată, fără presiuni politice și fără încercări de a mușamaliza anumite nereguli. Astăzi, avem doi operatori de transport care vor să liciteze. Unul și-a depus documentația, celălalt, adică Unistil SRL, nu a făcut-o încă, procedând la fel ca și în 2005 când am concurat și noi. Sper din tot sufletul ca autoritățile bârlădene să ofere cetățenilor șansa de a circula în mațini nepoluante, cu aer condiționat, curate etc. Bârlădenii merită să circule în autobuze de ultimă generație și în condiții decente. Îmi doresc ca în urma licitației de peste două zile, să fie desemnată câștigătoare firma care are mașinile cele mai bune”, a declarat Chitic.
”Ne-am trezit eliminați abuziv de către Constantin Constantinescu”!
El susține că demersul său are la bază doar dorința de a se asigura că licitația de marți va fi una cât mai transparentă. Ca unul care a trecut prin așa ceva, Chitic se teme că politicul și interesele obscure vor prima și de această dată, în detrimentul interesului public, al cetățenilor acestei urbe. Chitic și-a argumentat aceste temeri prin experiența pe care a avut-o în vremea când era membru în Asociația Bârlad Trans 2004.
”În 2005 noi am câștigat licitația pentru transportul public de călători în Bârlad, dar atunci s-a petrecut un fenomen care sper să nu se întâmple și acum. Noi, cei care am câștigat licitația, ne-am trezit eliminați abuziv de către Constantin Constantinescu, primarul de atunci al Bârladului. Ni s-au făcut tot felul de șicane de am ajuns să ne judecăm prin toate instanțele din România. Deși am câștigat toate procesele, primarul Constantinescu n-a vrut să pună în aplicare hotărârea judecătorească. Constantinescu s-a grăbit să semneze contractul cu Unistil SRL și ne-a zis: ”Ce-am semnat, e bun semnat. Peste mine nu trece nimeni!”. Politicul ne-a pus piedici atunci. Și mi-e teamă să nu se întâmple și astăzi. Nu avem semnale de acest gen, dar vom vedea. Nu vedeți câți politicieni sunt luați de DNA (Direcția Națională Anticorupție, n.r.) tocmai pentru că au trucat licitații. Credeți că ceea ce se întâmplă prin țară nu se poate să fie și pe la noi? Eu sper să se țină cont de semnalul de alarmă pe care îl trag și să audă cine trebuie!”, a mai spus Chitic.
”Niciunde în țară nu se mai circulă cu mașini atât de vechi”!
Omul a ținut să mai aducă câteva argumente în favoarea demersului său și a încercat să arate că nici legislația în vigoare nu mai permite ca în transportul public de călători să fie folosite autobuze cu vechime foarte mare.
Chitic susține că Bârladul este printre foarte puținele localități din țară, unde cetățenii călătoresc în interiorul orașului cu autobuze vechi de peste 25 de ani sau chiar 30 de ani: ”Din 2005 și până azi în Bârlad s-a circulat doar cu mașini de second – hand, cu o vechime de peste 25 – 30 de ani. Niciunde în țară nu se mai circulă cu mașini atât de vechi. Nu înțeleg cum la licitațiile de la noi li se mai permite să se înscrie firmelor care au în dotare autobuze atât de vechi. În legislația transporturilor spune clar: nu se poate face transport public de călători cu mașini ce au o vechime mai mare de 10 ani! Nu știu cum caietul de sarcini al licitației de acum mai permite așa ceva, când orice firmă care are autobuze atât de vechi nici n-ar trebuie să i se permită înscrierea. Sper ca autoritățile locale să nu mai permită intrarea pe traseu a mașinilor second-hand în transportul public de călători”!
Prima rundă a licitației pentru transportul public de călători din Bârlad a avut loc pe 14 martie, când doar o singură firma s-a înscris – SC Vertrantis SRL Bârlad -. Spre surpriza tuturor, Unistil SRL – cea care derulează de peste 10 ani transportul public de călători în Bârlad – nu s-a mai înscris, deși a achiziționat caietul de sarcini. Cum legislația în vigoare impune ca în asemenea situații, licitația să fie amânată, a fost fixat un nou termen pentru data de 19 aprilie. Suspansul este maxim dacă ne gândim că gura lumii vorbește despre faptul că Vasile Pușcașu, omul de afaceri ce controlează Unistil SRL și cunoscut drept un apropiat al PSD, ar încerca din răsputeri, cu sprijinul ”amicilor” săi, să își mențină supremația în continuare în transportul public de călători din Bârlad.