Invatamant

De ce maschează Gabriela Placinta situatia dezastruoasa privind abandonul scolar din judet?

In timp ce rata abandonului scolar in anumite unitati de invatamant din judetul Vaslui depaseste cote inimaginabile, statisticile oferite de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Vaslui sunt penibil de optimiste. Conducerea institutiei pune la dispozitia publicului doar informatii referitoare la situatia generală pe județ, menite a ascunde crudul adevar. Putinele masuri menite a preveni fenomenul au fost aplicate la unitati de invatamant care nu inregistrau un abandon scolar crescut.

placintaÎn martie 2016, Gabriela Plăcintă, inspectorul școlar general, prezenta în mass-media o situație din care reieșea că numărul de cazuri de abandon școlar a scăzut de la an la an, începând din 2013. Cu toate acestea, șefa învățământului a uitat să precizeze 90% din cazurile de abandon se petrec doar în câteva unități de învățământ, care au devenit, tocmai acestui fapt, puncte critice. Miliardele de lei cheltuite pentru prevenirea abandonului au ajuns oriunde în altă parte, mai puțin în unitățile de învățământ cele mai expuse fenomenului.
Minunata statistica a ISJ arata ca, per ansamblu, în județul Vaslui abandonul a scăzut serios din 2012 pana in 2015, de la 2,46% la 1,42. Superb, numai ca e foarte simplu sa imparti dezastrul care apasă pe umerii câtorva școli, la un județ întreg, ca sa dea bine la public.

De exemplu, în anul școlar 2013 – 2014, în timp statistica ISJ Vaslui vorbește de o rată medie a abandonului de puțin peste 2%, așa încât toată lumea să stea liniștită realitățile întâlnite la nivel de școli sunt incredibile. Situația detalită, pusă la dispoziție de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Vaslui, în anul școlar 2013-2014, în școlile din comuna Ferești s-a observat o rată a abandonului școlar de 6,55%, în comuna Băcești de 5,03%, la Colegiul Tehnologic “Marcel Guguianu” din Zorleni s-a întregistrat 4,95%, iar în comuna Vladia 4,93%.

În mediul urban, situația era și mai crâncenă, la Liceul ”Ioan Corivan” din Huși, fiind de-a dreptul scăpată de sub control: 17,48% au abandonat școala. La Liceul “Sfânta Ecaterina”, tot în Huși, același dezastru: la fiecare 100 de elevi, aproape 14 au lăsat baltă cursurile, iar în Murgeni, la Liceul “Ghenuță Coman” se aflau în stare de abandon 6,32% dintre elevi.
Un an mai târziu, în 2014-2015, cel pe care ISJ îl prezenta ca fiind cu cel mai mic procentaj de abandon din ultimii ani, lucrurile au rămas la fel de alarmante. La Liceul “Sfânta Ecaterina” din Huși, lucrurile arătau ceva mai bne decât în anul anterior, dacă ar fi să considerăm că ”bine” înseamnă o rată de abandon școlar de  apărea cu un abandon de 9,09%.  Liceul “Ștefan Procopiu” din Vaslui  se mândrea cu 3,59%.

În același an de glorie al ISJ pe linia abandonului și-au abandonat studiile 3,56% dintre elevii Liceului Pedagogic ”Ioan Popescu” din Bârlad, și 2,31% din efectivul Școlii gimnaziale nr. 1 Vaslui.

Pe de altă parte, în mediul rural, în comuna Băcești a crescut rata abandonului la  6,53% și, mai grav, pe firmament au răsărit unități de învățământ care nu au avut probleme cu abandonul în anul anterior: Liceul Vetrișoaia (3,85%), Școala Pogana (3,45%), Școala Lunca Banului (3,13%), Școala Vutcani (2,82%), Școala Oșești (2,80%).

Bani aruncați în van

În încercarea de a preveni acest fenomen, ISJ a scris în anul 2013 un proiect denumit “Programe educaționale și de consiliere pentru prevenirea abandonului școlar în județul Vaslui” care prevedea organizarea de activități pe lina prevenirii abandonului în trei unități de învățământ din județ, cu o finanțare de 12,69 miliarde de lei vechi, prin Mecanismul Financiar al Spațiului Economic European. În anii anteriori redactării proiectului (înainte de 2013), școlile luate în vizorul ISJ aveau probleme deosebite în ceea ce privește riscul de abandon al elevilor. Problema a fost faptul că proiectul a primit undă verde de la nivel european abia în anul 2015, mult prea târziu, când în școlile incluse în proiect nu s-a mai pus problema unui fenomen pronunțat al abandonului.

Proiectul a fost, așadar, implementat în Liceul Tehnologic „Ion Mincu” din Vaslui, Liceul Tehnologic „Petru Rareș” Bârlad și Liceul Tehnologic „Nicolae Iorga” din Negrești. Precizăm că în statisticile realizate de CJRAE în 2014-2015 niciuna dintre unitățile de învățământ vizate de proiect nu apărea ca având un număr mare de cazuri de abandon. Mai mult, în anul școlar anterior, Liceul din Negrești apărea cu o rată a abandonului de 4,77% cu mult sub numărul de cazuri înregistrate în alte unități de învățământ liceal. De asemenea, Liceul “Ion Mincu” și Liceul “Petru Rareș“ nu au apărut în ultimii doi ani școlari în statisticile CJRAE.
Deși nu are legătură cu proiectul ISJ, un alt caz deosebit este cel de la nivelul comunei Băcești, unde abandonul școlar a crescut în ultimul an școlar cu 1,5%, în ciuda tuturor programelor și proiectelor desfășurate la nivel local de ONG-uri sau de instituții de stat.
Potrivit actelor normative în vigoare, directorii de școli sunt obligați să ia măsuri pentru a preveni cazurile de abandon școlar. De asemenea, educatorii, învățătorii și diriginții sunt obligați să se adreseze părinților pentru a-i determina să își trimită copiii la școală.
“Sunt copii care nu au mâncat în viața lor cașcaval. Ce poate face un cadru didactic pentru a-l aduce la școală? Credeți că o amendă îi sperie pe cei care în loc să își trimită copiii la ore îi trimit să lucreze la câmp?”, ne-a declarat un cadru didactic.

Tot legea precizează că în cazul în care părinții refuză școlarizarea minorilor pe care îi au în grijă pot fi amendați sau se poate merge până la decăderea din drepturile părintești. Din nefericire, nimeni nu își asumă răspunderea pentru a schimba soarta copiilor privați de dreptul la educație. Cadrele didactice se plâng că nu au cum să îi oblige pe părinți să-și orienteze copiii spre școală, autoritățile locale spun că degeaba îi amendează pe părinți căci aceștia nu își vor achita datoriile, iar inspectorii ISJ reclamă faptul că nu îi pot sili pe manageri să se implice mai mult în activitățile de prevenire a cazurilor de abandon. Bine măcar că în statisticile ISJ totul este minunat.

Related Articles

Back to top button