de Dănuț CIOBANU
Populația județului Vaslui nu mai are bani pentru a-și achita obligațiile fiscale la bugetele locale. Criza de sănătate dublată de criza economică au făcut ca resursele financiare ale gospodăriilor să fie tot mai reduse și, în consecință, întârzierile la plata taxelor și impozitelor locale sunt tot mai mari. Colectările reduse de venituri la bugetele locale se suprapun cu alocări de fonduri insuficiente de la bugetul consolidat al statului.
Autoritățile locale din comuna Gârceni au decis să trimită din nou casierii la casele oamenilor, pentru a le cere să își achite impozitele la primărie.
”Chiar vă pot spune că avem o reducere a colectării veniturilor la bugetul local undeva la 30% mai puțin decât ar fi normal. Este o scădere la care ne așteptam pe fondul pandemiei de coronavirus. Chiar zilele acestea vorbeam să trimitem iar casierul din casă în casă, respectând normele sanitare în vigoare, pentru că acum e mai greu cu derularea acestor acțiuni. Încercăm ca, până la sfârșitul anului, să ducem colectarea dacă nu la 100%, măcar la un procet de 85-90%. Știți că în această perioadă este greu cu banii”, a spus Sorin Scutelnicu, primarul comunei Gârceni.
Cu aceeași problemă se confruntau la sfârșitul lunii iunie 2020 și autoritățile din comuna Vinderei. Mulți cetățeni nu și-au mai plătit obligațiile financiare din cauza problemelor financiare și, astfel, colectarea veniturilor s-a diminuat semnificativ.
”Ca să facem o estimare, față de aceeași perioadă a anului trecut avem colectate venituri cu 145.000 de lei mai mici. Este o problemă cu banii la populație, din cauza că multe persoane nu mai au locuri de muncă și au intrat în șomaj. De asemenea, mulți care munceau în străinătate acum nu mai muncesc și sunt veniți acasă”, a spus Ionuț Ghiur, primarul comunei Vinderei.
În prima jumătate a acestui an, Dumitru Buzatu, președintele Consiliului Județean Vaslui, preciza că UAT-urile aveau de primit sume care au fost folosite pentru achiziționarea de materiale în lupta contra COVID-19 pe timpul stării de urgență și stării de alertă. Aceste fonduri nu au fost prevăzute în bugetele locale la începutul anului și cum visteriile comunităților aveau resurse insuficiente de la bugetul consolidat al statului, este de așteptat ca acest lucru să se reflecte negativ pe timpul execuției bugetare.
”Aceste probleme vor aduce UAT-urile în situația de nu avea cu ce să își desfășoare activitatea. Noi am distribuit întreaga sumă pentru echilibrare la bugetele locale, lucrul pe care nu l-am făcut niciodată deoarece interveneam în cursul anului. De această dată, dat fiind situația de urgență a unor cheltuieli am alocat aceste sume și, cu toate acestea, am constatat că este nevoie de susținerea activității financiare a primăriilor, pentru că alocațiiile financiare inițiale au fost foarte mici”, spunea Dumitru Buzatu.