În perioada 31 martie – 31 decembrie 2025, Inspectoratul Teritorial de Muncă Vaslui va desfășura „Campania națională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, precum și prevederile legale privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă”. Este vorba de angajatorii care desfășoară activități în domeniile construcțiilor „construcții clădiri”, „lucrări de geniu civil”, „lucrări speciale de construcții”.
Campania națională va cuprinde patru etape și se va desfășura în perioada 31.03.2025 – 12.12.2025 :
prima etapă se va desfășura în luna aprilie 2025 prin mediatizarea, informarea, privind modul de respectare a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă precum și
modul de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă din domeniul construcțiilor și organizarea de dezbateri în cadrul ITM-urilor cu principalii dezvoltatori din județe cu activitate în acest domeniu.
a doua etapa se va desfășura în lunile mai – noiembrie 2025 constând în verificarea modului de implementare a măsurilor necesare pentru respectarea prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă precum și asigurarea securității și sănătății lucrătorilor, la angajatorii cu activitate în domeniul construcțiilor, prin acțiuni de control la angajatori. Verificarea măsurilor dispuse se va realiza pe toată durata de desfășurare a campaniei, funcție de termenele dispuse cu ocazia controalelor.
a treia etapă va cuprinde centralizarea rezultatelor campaniei la nivel local și a rapoartelor privind verificarea măsurilor.
a patra etapă va cuprinde centralizarea rezultatelor campaniei la nivelul Inspecției Muncii și întocmirea raportului final al campaniei.
OBIECTIVELE CAMPANIEI
În domeniul relațiilor de muncă:
Identificarea și combaterea muncii nedeclarate și luarea măsurilor care se impun pentru determinarea respectării de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul construcțiilor;
Identificarea angajatorilor care utilizează nelegal munca copiilor și a tinerilor.
Determinarea angajatorilor de a încheia contracte individuale de muncă pentru persoanele depistate fără forme legale de angajare, de a le înregistra în aplicația REVISAL și de a le transmite la inspectoratul teritorial de muncă în raza căruia societatea are sediul social.
Creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a angajaților în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă;
Diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul construcțiilor, a prevederilor legale menționate;
Eliminarea neconformităților constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate și aplicarea de sancțiuni contravenționale corespunzătoare.
În domeniul securității și sănătății în muncă:
Creșterea gradului de implicare a angajatorilor și a lucrătorilor din domeniul construcțiilor în ceea ce privește respectarea prevederilor legale referitoare la securitatea și sănătatea în muncă, cu precădere în prevenirea riscului de cădere de la înălțime, al surpării malurilor la lucrările de excavații.
Asigurarea de echipamente individuale și colective de protecție. Respectarea prevederilor legale în ceea ce privește instruirea lucrătorilor în activitățile din domeniul construcțiilor.
Implementarea măsurilor de siguranță la utilizarea instalațiilor de ridicat.
Intensificarea acțiunilor de control la șantierele temporare sau mobile din zona de competență teritorială, la care se execută lucrări de excavați și construcția de structuri rutiere. Aceste lucrări pot fi identificate pe baza declarațiilor prealabile transmise către Inspectoratele Teritoriale de Muncă așa cum prevede art. 47 din H.G. 300/2005 și a constatărilor efectuate de inspectorii de muncă în teren.
Informăm pe această cale antreprenorii și lucrătorii acestoara asupra obligativității respectării în șantiere a prevederilor legale din domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă în legătură cu:
Încheierea contractelor individuale de muncă cel târziu în ziua anterioară începerii activității – art.10-art 16 și 16^1 din Codul Muncii;
Respectarea prevederilor HG nr. 905/20217 și a HG nr 295/2025, după caz, privind transmiterea în REVISAL/REGES ONLINE a datelor privind încheierea, modificarea, executarea și încetarea contractelor individuale de muncă;
Obligativitatea păstrării la locul de muncă a unui exemplar al contractului individual de muncă – art 16 (2) din Codul Muncii;
Evidența exactă și reală a orelor lucrate de fiecare salariat cu precizarea orei de început și a celei de sfârșit a programului de lucru – art. 119 din Codul Muncii;
Respectarea regimului de muncă a tinerilor sub 18 ani – art. 13 din Codul Muncii;
Respectarea timpului de lucru și repaus zilnic, conform normei de muncă prevăzute în contractul individual de muncă și/sau în concordanță cu prevederile contractului colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate – art. 111-116 din Codul Muncii;
Respectarea prevederilor legale privind contractul individual de muncă cu timp parțial – art. 103 – art. 107 din Codul Muncii;
Respectarea prevederilor legale privind acordarea repausului săptămânal de 48 de ore consecutive și/sau acordarea sporului de repaus săptămânal, după caz – art. 137-138 din Codul Muncii;
Respectarea pevederilor legale privind munca suplimentară – art. 120 – 124 din Codul Muncii;
Respectarea prevederilor legale privind acordarea zilelor de concediu precum și a zilelor de sărbători legale – art. 144- 153 și art. 139 -143 din Codul Muncii;
Respectarea prevederilor legale privind garantarea și asigurarea în plată a salariului minim brut pe țară în domeniul construcțiilor – art. LXIX din OUG nr. 156/30.12.2024;
Obligativitatea respectării prevederilor privind cerințele minime de securitate si sănătate pentru șantierele temporare sau mobile din H.G. 300/2006 referitoare la:
Existența planului de securitate și sănătate al șantierului în conformitate cu prevederile articolelor 10-19 și art. 54 lit. b) din H.G. 300/2006. Acesta trebuie să fie redactat încă din faza de elaborare a proiectului, prezentat înainte de deschiderea șantierului și trebuie ținut la zi pe toată durata efectuării lucrărilor. Pe măsură ce sunt elaborate, planurile proprii de securitate și sănătate ale antreprenorilor și subantreprenorilor, acestea trebuie să fie integrate în planul de securitate și sănătate al șantierului. Planul propriu de securitate și sănătate trebuie să fie consultat și avizat de către coordonatorul în materie de securitate și sănătate pe durata realizării lucrării, medicul de medicina muncii și membrii comitetului de securitate și sănătate (acolo unde e cazul) sau de către reprezentanții lucrătorilor, cu răspunderi specifice în domeniul securității și sănatatii lucratorilor.
Desemnarea coordonatorului de securitate așa cum prevăd articolele 4-9 și art. 53 din H.G. 300/2006. Desemnarea coordonatorului în materie de securitate și sănătate pe durata elaborării proiectului lucrării trebuie să se facă înainte de începerea fazei de elaborare a proiectului lucrării. Coordonatorul în materie de securitate și sănătate pe durata realizării lucrării trebuie să aiba competența necesară exercitării funcției.