Un bloc din Bârlad, pe punctul de a fi spulberat de o explozie din cauza unei defecțiuni la conducta de gaz. Soluția găsită de E.ON
de Răzvan CĂLIN
De câteva zile, peste 100 de familii dintr-un bloc din Bârlad trăiesc un veritabil calvar. Este vorba despre blocul de garsoniere V1, situat pe strada General Vasile Milea, în zona de sud a orașului, în apropierea fostei Fabrici de vată. Locatarii acestui imobil au trecut prin clipe de groază după ce au fost la un pas de a fi spulberați de o explozie accidentală. Iar de câteva zile bune, s-au trezit că au rămas fără gaz metan.
Totul a început în cursul zilei de sâmbătă, 10 septembrie, când câțiva dintre locatarii blocului în cauză au simțit un puternic miros de gaz metan (practic, mercaptanul, substanța care se introduce în rețea tocmai pentru a sesiza eventualele scurgeri, știut fiind că gazul metan este inodor).
”Ne-am speriat foarte tare pentru că mirosul era extrem de puternic. De fapt, în ultima perioadă de timp, să tot fie vreo câteva luni, s-a tot simțit miros de gaz pe casa scării. Dar sâmbătă, pe la amiază, a început să miroase atât de puternic, mai ales în zona etajului III, încât am sunat la E-ON imediat. Ne-a fost teamă că se va întâmpla vreo nenorocire, să nu cumva să sărim în aer cu toții”, a povestit reporterilor Est News unul dintre locatarii blocului de garsoniere V1.
În scurt timp, la fața locului a sosit o echipă de la E-ON Gaz, care după verificări amănunțite a confirmat temerile celor care locuiesc în acest bloc: la etajul III, pe palier, țeava prezenta o fisură prin care se scurgea gazul metan. Prin urmare, au luat decizia de a sista alimentarea cu gaz metan, mai ales că potrivit legislației în vigoare sunt chiar obligați să facă acest lucru tocmai pentru a evita producerea unei catastrofe. Așa se face că de aproape cinci zile, cele 110 familii care locuiesc în acets bloc din Bârlad nu au gaz metan.
Însă, cum era și de așteptat, măsura luată de cei de la E-ON a provocat un nou val de tensiuni printre locatarii blocului. Nemulțumirile oamenilor au fost și mai mari în momentul în care cei de la E-ON le-au spus răspicat că remedierea defecțiunii nu pică în sarcina lor. Ci trebuie să încheie un contract cu o firmă de specialitate, care să intervină pentru remedierea defecțiunii de la rețeau de gaz metan. Asta înseamnă ca oamenii să scoată bani din propriul buzunar, lucru ce i-a iritat pe mulți dintre ei, mai ales că ce mai mare parte a locatarilor sunt oameni cu venituri foarte mici. Vorbim despre faptul că blocul V1-Garsoniere este locuit cu preponderență de oameni vârstnici, cu pensii foarte modeste.
”Cei mai mulți dintre noi, marea majoritate aș spune chiar, suntem oameni amărâți. Sunt foarte multe persoane în vârstă care au pensii foarte mici. Iar familiile tinere, cu copii mic, iarăși au venituri modeste. Așa că vă dați seama că fiecare bănuți contează. Iar ei vin și ne spun că noi trebuie să suportăm costurile reparației?! Păi am solicitat o firmă de profil care a trimis la fața locului un reprezentant și, la final, ne-a spus că fiecare trebuie să dăm câte 30 de lei. Asta înseamnă că din tot blocul se vor strânge vreo 3.300 de lei. Dar ce, refacem toată instalația de pe palier, din întreg blocul?”, ne-a mai spus unul dintre locatarii imobilului în cauză.
Locatarii nevoiți să scoată bani din buzunar dacă vor să fie rebranșați la rețeaua de gaz metan!
Oamenii nu înțeleg de ce cei de la E-ON nu au remediat defecțiunea și îi obligă în schimb să apeleze la firme private de profil. Însă, din păcate, legislația românească în domeniu permite companiilor furnizoare, precum E-ON, să întrețină doar partea de instalație care este în afara locuințelor sau sediilor clienților. Prin urmare, singura șansă ca oamenii să beneficieze din nou de gaz metan este să scoată bani din buzunare și să tocmească o firmă privată
”Acum suntem într-o situație foarte neplăcută. Stăm de atâtea zile fără gaz metan și vă dați seama că ne este foarte greu. Mulți suntem oameni în vârstă, avem nevoile noastre, avem nevoie de un ceai cald, de o mâncare caldă, mulți suntem suferinzi. Avem, spre exemplu, în bloc un bătrân care este foarte bolnav, e nevoit să facă dializă și vă dați seama cât de greu îi este acum când nu are nici la ce să-și încălzească sau să-și facă un blid de mâncare. O să spuneți că 30 de lei (cât ne-ar costa remedierea defecțiunii) e puțin, dar pentru niște oameni amărăți e o mică avere”, s-au plâns unii locatari din blocul V1 – Garsoniere.
Contactat telefonic, Sorin Munteanu – purtătorul de cuvânt al E-ON România, Zona Moldova, a declarat pentru Est News: ”Într-adevăr, în acest caz de la Bârlad, echipele noastre au detectat o defecțiune și conform normelor în vigoare au decis să sisteze alimentarea cu gaz metan a imobilului respectiv. Exista un risc evident și pentru a evita producerea vreunei nenorociri s-a acționat în consecință. Din păcate, noi, ca și companie, asigurăm întreținerea și intervenim doar pe instalația care este până la intrarea în clădire. De aici încolo este obligația locatarilor să încheie un contract cu o firmă de specialitate care să remedieze defecțiunea. Odată ce se va face acest lucru, se anunță în dispeceratul nostru, iar colegii noștri vor reveni la fața locului pentru a verifica dacă reparațiile s-au făcut așa cum trebuie și, ulterior, vor relua alimentarea cu gaze naturale a imobilului”.
Pentru cele 110 familii din blocul V1-Garsoniere singura șansă de a avea din nou gaz metan este să plătească o firmă privată pentru a remedia defecțiunea. Altfel, șansele să beneficieze de acest serviciu din nou sunt, practic, nule.