Home » Administratie » Distinsa farmacistă Ana Sârbu a murit cu regretul că Galeria de Artă „N.N. Tonitza” nu a fost sprijinită de conducerea orașului

Distinsa farmacistă Ana Sârbu a murit cu regretul că Galeria de Artă „N.N. Tonitza” nu a fost sprijinită de conducerea orașului

de Mihaela NICULESCU

Prea târziu! Primăria Bârlad a demarat lucrările de reabilitare a acoperișului Galeriei de Artă „ N.N. Tonitza” în urmă cu câteva zile, când amfitrioana evenimentelor organizate aici, farmacista Ana Sârbu, se lupta cu boala pe patul de moarte, și după ce încercase insistent să înduplece municipalitatea să nu-i întoarcă spatele.

De un an de zile, de când regretata farmacistă Ana Sârbu, președinta Fundației Culturale ”Dr. Constantin Teodorescu”, s-a îmbolnăvit, activitățile organizate la Galeria de Artă a urbei e au început să se rărească, o dată cu degradarea vizibilă a clădirii. Pereții reci s-au umplut pe alocuri de mucegai din cauza infiltrațiilor de apă de la acoperișul avariat.

În urmă cu mai mulți ani, când dr. Teodorescu trăia, iar implicarea sa necondiționată anima Galeria, fundația ce poartă numele doctorului a reabilitat clădirea din temelii. Galeria a devenit una de prestigiu, renumită chiar și în țară, fiind singura entitate privată din Bârlad care organiza evenimente culturale. După moartea doctorului, cel care zeci de ani a fost catalizatorul activităților culturale din Bârlad, fundația a început să se confrunte cu probleme financiare și nu a mai putut suporta cheltuielile cu încălzirea imobilului și cu repararea acoperișului, iar spațiul galeriei a început să se deterioreze. Cu toate acestea, în memoria soțului său, alături de care și-a petrecut peste 30 de ani din viață, farmacista Ana Sârbu a încercat să mențină nivelul înalt al activităților culturale organizate de fundație și în mare parte a reușit. Din păcate, starea sa de sănătate și criza financiară în care a intrat nu i-au mai permis să inițieze și să finanțeze activități de elită la Galeria de Artă.

Doi filantropi ai zilelor noastre, prea repede uitați de niște figuranți politici, preocupați doar de campanii electorale

În trei ani de mandat ai lui Dumitru Boroș, Galeria ”N.N.Tonitza” nu a fost sprijinită nici într-un fel de Primăria Bârlad, cu toate că evenimentele care erau găzduite și organizate de fundație, în ultimul an și în colaborare cu Primăria, erau destinate oamenilor acestei urbe. Este adevărat că între Primărie și Fundația „Dr. Constantin Teodorescu” există un contract pe baza căruia Galeria trebuia administrată de fundație, dar cum primăria este proprietar, avea obligațiile sale.

Pe langă acest lucru intervine obligația morală. Constantin Teodorescu și Ana Sârbu sunt doi dintre cei mai cunoscuți filantropi ai urbei ultimilor ani. De dragul artei (un concept tot mai puțin apreciat în zilele nostre), acești oameni și-au oferit o mare parte din timpul liber, din banii personali și foarte multă energie pentru organizarea unor activități de excepție în incinta Galeriei de Artă „N. N. Tonitza”. Un spațiu pe care l-au preluat în stare jalnică, și pe care l-au reamenajat după tiparele celor mai valoroase galerii de artă. Sumele pe care le-au suportat din buzunarul propriu sunt echivalentul de astăzi a câtorva sute de mii de lei, efort financiar care s-a răsfrânt negativ asupra situației financiare a farmaciilor pe care Ana Sârbu le administra.

Din păcate, astăzi nu mai contează pentru autoritățile locale nici donația uriașă, ce conține obiecte de o rară valoare culturală, pe care cei doi iubitori de artă au făcut-o municipiului Bârlad. Este vorba de colecțiile de tablouri, carte rară și alte obiecte cu și despre Mihai Eminescu, adăpostite în Centrul Cultural ce poartă numele poetului. Renumita Casă Roșie, mai exact, unul dintre puținele monumente istorice ale orașului salvat de la pieire grație influenței și insistențelor doctorului Teodorescu.

Dacă Bârladul este inclus pe harta primelor orașe culturale din zona Moldovei, se datorează și dr. Constantin Teodorescu, cel care a reușit să aducă la Galeria „N.N. Tonitza” expoziții semnate de cei mai valoroși artiști români. După moartea sa, Galeria nu a mai avut strălucirea de altă dată, dar chiar și așa, Ana Sârbu a continuat să lupte pentru ca acest colț cultural să nu piară. Alaltăieri dimineață a murit cu regretul că Primăria ar fi putut să facă mult mai mult pentru ca această galerie să strălucească așa cum a strălucit odată. A plecat în lumea drepților cu gândul că niciodată această Galerie nu se va mai ridica la cotele la care a fost și cu suspiciunea că nu va fi administrată de oameni cu drag de cultură.

About Tehno Redactor

%d blogeri au apreciat: