Suntem condamnați la sărăcie? Statisticile arată din nou rău pentru județul Vaslui. Conform ultimelor date, PIB-ul județului din perioada 2000-2017 este cel mai scăzut din regiune.
Mihai Botez, Deputatul USR de Vaslui și candidat pentru președinția Consiliului Județean Vaslui propune 5 idei pentru dezvoltarea județului și îmbunătățirea condițiilor de trai
Ce ar face Mihai Botez ca Președinte al Consiliului Județean Vaslui? Redăm mai jos ideile prezentate:
1. Aș moderniza toate târgurile comunale din județ
Ne confruntăm cu niște epidemii de pestă porcină, de gripă aviară și acum Covid-19, dar cea mai mare epidemie este de miserupism din partea conducerii județului. Aș face mai atractive aceste târguri la care producătorii locali să poată să-și expună marfa mai atrăgător și în condiții mai civilizate. Aș permite și facilita și vânzarea de animale. Avem nevoie ca producătorii locali să poată să-și asigure venituri pentru familie. De aici se pot naște niște afaceri.
2. Aducerea la ”lumină” a unor afaceri.
Această aducere la lumină înseamnă să-i ajuți pe cei care produc să-și facă întreprinderi individuale sau societăți comerciale care să emită bonuri fiscale pentru tot ce vând. Acest mod sigur că ar aduce bani la buget, dar ceea ce este și mai important ar face acele persoane bancabile, adică le-ar ajuta să obțină credite cu care să-și cumpere utilaje care să-i ajute să producă și mai mult și mai bun. Această ”aducere la lumină” înseamnă fiscalizarea afacerilor, scoaterea lor din zona gri și aducerea în zona albă cu efecte benefice pentru toată economia.
3. Stimularea înființării cooperativelor și asociațiilor moderne
Avem nevoie să încurajăm producătorii locali să se asocieze în cooperative. Aceste cooperative înseamnă de fapt că producătorii vor avea mai mult timp să dedice părții de producție, iar de vânzarea produselor se va ocupa un grup restrâns de oameni care vor face tot posibilul să obțină prețuri bune, iar samsarii vor fi scoși din lanțul de distribuție. Aceste cooperative se nasc însă într-un climat de încredere între membrii ei și încurajați și direcționați de către autorități.
4. PIB = C + I + G + (Exp. – Imp.) (Să ne concentrăm pe export)
În acest subtitlu am expus o formulă simplificată de calcul a PIB-ului.
Așa cum o țară trebuie să se concentreze pe a exporta, pentru că în acest fel exportă bunuri produse local și aduc bogăție în propria țară, sporind cantitatea de bani de care dispunem, așa și un județ poate fi privit la o scară mai mică precum o țară. Trebuie să stimulăm afacerile locale să vândă în afara județului. Să vândă la București, la Iași, la Cluj, Constanța sau chiar în afara țării. Puterea de cumpărare a vasluienilor este redusă și va crește treptat dacă înțelegem să schimbăm ceva la nivel de județ, dar prin căutarea altor piețe putem vinde mai scump în alte părți și astfel aducem bogăție în județ.
5. Să creăm un nou brand al județului.
Tot felul de epitete ne-au fost atribuite în ultimii ani și toate vorbesc despre moravuri sau vicii. Eu aș vrea să schimbăm această imagine pentru că cred că nu ne reprezintă. Am crescut uitându-mă la părinții mei care lucrau de luni până vineri la fabrică, iar în weekend ne ”relaxam” la țară la câmp sau pe la țară cu diverse treburi. În vacanțele de vară eram la bunicii mei la țară și toată ziua făceam câte ceva la câmp sau în curte. Bunicile mele, Dumnezeu să le odihnească, avea un spirit întreprinzător înnăscut: una mergea cu desagii pe jos peste deal la Bârlad să vândă brânză, iar cealaltă culegea ce avea prin grădină și la sfârșit de săptămână era la târg să mai facă ceva bănuți.
Pe tot ce puneau mâna era făcut bine și cu grijă.
Duminica erau la biserică și mă luau și pe mine. Și așa eram foarte mulți educați de părinții și bunicii noștri. Nu vreau să accept că de pe urma acestor oameni vrednici au rămas doar mizeriile care apar pe la TV.
Valorile și aspirațiile noastre sunt mai înalte decât ni se vinde. Brandul nostru trebuie să fie al unui loc liniștit, în care să-ți crești copii decent și să fii aproape de familie și prieteni. Brandul nostru trebuie să vorbească despre lucrul bine făcut și despre o conduită morală impecabilă. Brandul nostru trebuie să vorbească despre o istorie și o viață culturală activă.
Trebuie să redevenim demni că suntem vasluieni! Nu mândri, dar demni.
Nu suntem condamnați la sărăcie, dar ca să ieșim din acest top al rușinii trebuie să schimbăm ceva. Cu aceeași conducători la nivel înalt nu vom face decât să ținem captivă toată energia creatoare a oamenilor din județ.