Furnizorii de utilități, reclamați la Protecția Consumatorului
de Marian MOCANU
Nu mai puțin de 83 de reclamații cu privire la prestarea serviciilor alimentare cu energie electrică, apă, telefonie ori cu privire la contractele de credit încheiate cu instituții bancare au fost făcute la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului (CJPC) Vaslui. Cele mai multe, 32, se referă la serviciile de telefonie fixă sau mobilă, alte 19 sunt pentru dese întreruperi ale curentului electric ori pentru facturare excesivă. Problema întreruperilor de curent a fost ridicată și în cadrul ultimei ședințe de Consiliu Local a municipiului Vaslui, primăria anunțând că monitorizează situația.
La ultima ședință a Consiliului Local Vaslui, consilierul Ioan Zaharia a ridicat problema deselor întreruperi de curent în cartierul în care locuiește și a cerut reprezentanților Primăriei Vaslui să ia măsuri în acest sens. Conform secretarului primăriei, Eduard Lăcătușu, această situație, reclamată de mai mulți locuitori ai municipiului, este monitorizată și săptămânal se întocmește un raport care este înaintat societății distribuitoare a energiei electrice, E. ON SA. Din câte se pare, întreruperile dese de alimentare cu energie electrică se datorează în primul rând rețelei de alimentare, care este veche de zeci de ani și nu mai face față consumului tot mai crescut.
În afara interpelării consilierului Ioan Zaharia, la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului Vaslui au fost depuse mai multe reclamații vizând nu doar întreruperile repetate a alimentării cu energie electrică, dar și schimbări de contoare pentru înregistrarea consumurilor de energie electrică cu întocmirea de documentații de fraudă ori debranșări abuzive. Este vorba de cazuri în care, pentru suspiciuni de furt de energie, E.ON nu a urmat pașii legali, respectiv de înregistrarea de plângeri în acest sens la poliție, ci a luat direct măsuri proprii, prin facturarea unui consum estimat al „furtului de curent” sau chiar ridicarea contoarelor și întreruperea furnizării de energie electrică la consumatorii asupra cărora planau aceste suspiciuni.
Astfel, la CJPC Vaslui, în primele patru luni a acestui an, au fost înregistrate un număr de 19 reclamații din partea consumatorilor, vizând furnizarea energiei electrice și serviciile conexe, vizând inclusiv modul de facturare a consumurilor de energie electrică. Mai mulți consumatori s-au plâns de faptul că, chiar dacă au fost plecați din locuință, au primit facturi mari, care includeau și servicii radio sau de televiziune de care nu au beneficiat în perioada respectivă.
„Este imposibil așa ceva, plătim taxă verde și tot felul de timbre ecologice sau comisioane care ar trebui să cadă în sarcina producătorilor de energie, dar plătim și radio sau taxa de televiziune chiar și atunci când nu locuiește nimeni în locuința respectivă. Cei de la E.On nu au văzut că nu este consum, deci nimeni nu locuiește la domiciliu? Înțeleg să factureze abonamentul, de ce totuși ne facturează și respectivele taxe?”, ne-a declarat Ion Croitoru, un vasluian nemulțumit.
A mai fost reclamat și modul de întocmire a facturilor pentru consum de energie electrică, acestea având o exprimare greu de înțeles pentru consumatori. Serviciul de furnizarea energiei electrice nu a fost singurul pentru care au fost făcute reclamații din partea consumatorilor. Cele mai multe dintre acestea, 32, se referă la prestarea serviciilor de telefonie în special în mediul rural. Este vorba de reclamații făcute cu privire la lipsa semnalului pentru telefonia fixă sau telefonia mobilă, ori remedierea cu întârzieri foarte mari a defecțiunilor semnalate de consumatori în domeniul telefoniei fixe, remedierea defecțiunilor fiind făcută uneori și după trei luni de la semnalare. Neremedierea în termenul legal de 15 zile a defectelor apărute la telefoanele aflate în cadrul termenului de garanție, felul în care se face facturarea serviciilor de telefonie ori condițiile de reziliere a contractelor de telefonie sunt alte aspecte reclamate de consumatori la CJPC Vaslui.
În alte opt cazuri, consumatorii au făcut reclamații cu privire la facturarea consumurilor de apă potabilă, respectiv la acel indice de corecție aplicat la totalul consumului.
În total, de la începutul acestui an, la CJPC Vaslui au fost făcute un număr de 114 reclamații în domeniul prestărilor de servicii nealimentare, 42 reclamații la produsele nealimentare și 23 reclamații la produsele și serviciile alimentare. Dintre acestea, un număr important de reclamații, 23, s-au referit la contracte de credit încheiate între consumatori și diverse instituții de creditare, vasluienii fiind nemulțumiți de faptul că unele prevederi, de multe ori trecute cu litere mici în subsolul paginilor, au dus la plata unor comisioane sau penalități suplimentare față de cele convenite anterior.
„Au fost verificate toate reclamațiile primite la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului Vaslui, și, acolo unde reclamațiile s-au confirmat, au fost aplicate sancțiunile legale. Am solicitat atât prestatorilor de servicii de utilități sau de servicii bancare să ia măsuri pentru evitarea oricăror disfuncționalități de felul celor reclamate de cetățeni, astfel încât să se evite repetarea unor astfel de situații”, a declarat comisarul Constantin Vasilache, directorul CJPC Vaslui.
Amenzile sunt în general între 1.000 și 10.000 lei, cu mențiunea că, indiferent de cuantumul amenzii, dacă se face plata în maxim 48 ore, se plătește doar suma de 500 lei. În același timp, dacă faptele se încadrează la practici comerciale incorecte, amenzile acordate sunt între 10.000 lei și 100.000 lei.