Doi tineri bârlădeni – el actor, ea muzeograf – studenți ai Academiei Centrale de Dramă din Beijing
Au trăit din plin primăvara chinezească. La 7.000 km depărtare de casă, doi tineri bârlădeni – el actor, ea muzeograf – au trecut printr-o experiență de neuitat. În calitate de masteranzi, pentru zece săptămâni, au fost studenți ai Academiei Centrale de Dramă din Beijing, grație unei burse de studiu în capitala Chinei. A fost o călătorie care le-a lărgit orizontul artistic, dar și perspectiva asupra oamenilor și a vieții, în general.
Alina Butnaru, muzeograf la Muzeul „Vasile Pârvan” și Simon Salcă jr., actor la Teatrul „Victor Ion Popa”, au optat pentru un master în cadrul Facultății de Arte a Universității „Dunărea de Jos” din Galați, specializarea Teatru Muzical. În cadrul acestui program de master, au avut șansa ca, în perioada 13 martie – 30 mai 2016, să studieze la Academia Centrală de Dramă din Beijing. Această oportunitate a fost rezultatul colaborării dintre Ambasada României la Beijing și Ambasada Chinei la București cu Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați și Academia Centrală de Dramă din Beijing. Timp de două luni și jumătate, cei doi bârlădeni, împreună cu alți 13 colegi din țară, s-au pregătit intensiv luând lecții de limbă chineză, arta actorului, balet și canto, în vederea realizării unui spectacol de musical tip Broadway, în limba engleză. În primele două săptămâni s-a desfășurat castingul.
„Mă așteptam să primesc un rol total diferit, dar am fost distribuit în rolul Aldolfo, un autoproclamat latin-lover, iar Alina în cel al unui gangster deghizat în patiser. Au fost două roluri importante, la care nu ne așteptam, dar care ne-au creat o mare satisfacție profesională. Piesa aleasă de profesorul de actorie a fost una foarte cunoscută și jucată în lume – «The Drowsy Chaperone», scrisă în 1998 de Bob Martin și Don MacKellar și premiată cu nu mai puțin de cinci premii Tony ”, ne-a declarat Simon Salcă jr.
Cu această piesă au fost prezentate trei spectacole în China, iar pe 28 iunie a fost jucată la Galați, în prezența excelenței sale Xu Feihong, ambasadorul Chinei la București. Realizarea acestor personaje a fost, de fapt, lucrarea lor de disertație răsplătită cu nota 10.
Alina Butnaru și Simon Salcă jr. au exploatat la maximum fiecare minut petrecut la orele de repetiție în China, Academia Centrală de Dramă din Beijing fiind una dintre cele mai bune din China, iar profesorii de acolo fiind niște oameni excepționali, cu experiență și titluri impresionante dar foarte modești. Chinezii sunt oameni muncitori și foarte conștiincioși și în domeniul actoriei.
„A fost o perioadă foarte solicitantă pentru noi. Departe de casă, într-o lume total necunoscută nouă, a trebuit să facem față unui program extrem de obositor, care începea devreme în zori și se termina noaptea târziu. Am lucrat zece ore pe zi. Era solicitant totul, dar, la final, oboseala era una plăcută. Eu sunt absolventă a Facultății de Filologie și a celei de Muzeologie. Visul meu a fost să devin actriță. Părinții s-au împotrivit, dar dragostea pentru teatru m-a urmărit toată viața, așa că, atunci când s-a ivit oportunitatea, am hotărât să fac un master la Facultatea de Arte din cadrul Universității «Dunărea de Jos» din Galați. A fost o dorință de a-mi testa capacitățile artistice”, ne-a mărturisit Alina Butnaru.
Studenții chinezi beneficiază de condiții excelente
Academia de stat, la care au studiat timp de două luni și jumătate cei doi bârlădeni, este una desprinsă parcă din filmele SF. Construcția este uimitoare, dotările la nivel excepțional, campusul universitar este perfect organizat și structurat iar ambianța de la cursuri și cea din campus are ca numitor comun armonia. În ceea ce privește dotarea tehnică, aceasta este ireproșabilă, acordându-se o atenție deosebită condițiilor specifice ce trebuie create studenților la repetiții. În zecile de săli de studiu individual de canto există aparatură de aclimatizare care menține un nivel de temperatură și umiditate corespunzător, menit să protejeze corzile vocale ale studenților. Accesul în incinta Academiei, intrarea la bibliotecă, în sălile de studiu individual, la cantinele studenților și la dușuri, se face doar pe baza cardului de student. Garderoba Facultății de Teatru din această Academie este uluitoare. Cam de două ori mai mare decât cea a unui teatru obișnuit din România.
„Închipuiți-vă că ne-am gândit că vom fi surprinși de condițiile pe care statul chinez le oferă studenților de la arte, dar, sincer, nu ne-am așteptat să întâlnim o adevărată uzină în care tradiția și inovația se împletesc perfect. Academia Centrală de Dramă din Beijing este o instituție de învățământ unde nu ajunge oricine, oricum. Studenții chinezi care sunt admiși la această universitate, unde concurența este de 80 de candidați pe loc, trebuie să fi studiat în prealabil timp de trei ani la o școală specială de teatru. Ceea ce le oferă însă statul chinez este de neimaginat. Sunt mândru că am reușit să mă aflu printre cei 20 de studenți străini care studiau în acel moment teatru la Beijing”, a mai spus Simon Salcă jr.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=wt-vL_-L6BQ&w=560&h=315]
Eleganță, miscare, dar mare atenție la detalii
Masteranzii bârlădeni au dobândit în China o experiență artistică valoroasă. Au reușit să afle multe despre tehnicile folosite de chinezi pentru expresivitatea corporală, dar și tehnici vocale bazate pe respirație, absolut necesare actorilor de musical, care să-i poată face rezistenți în fața efortului de a vorbi/dansa și cânta în același timp. Chinezii pun accent pe partea tehnică a interpretării, pe eleganța mișcării dar și pe detalii. Românii sunt mult mai creativi, trăiesc personajul, au emoții, pe când chinezii pun accent pe mimetism, lucru de înțeles, până la urmă, pentru că teatrul lor are la bază forme tradiționale de teatru, care utilizează măștile pictate, anumite tipuri de impostație vocală (de exemplu impostația vocală specială folosită în realizarea personajului Xiao Sheng), diferite accesorii, printre care evantaiul, anumite mișcări tradiționale standardizate. Unele elemente de teatru tradițional chinez învățate la cursurile din Beijing, spune Simon Salcă jr., pot constitui surse de inspirație, pentru îmbogățirea mijloacelor de creație a personajelor de teatrul european, precum cele din commedia dell’arte, de exemplu.
La Academia Centrală de Dramă din Beijing se studiază mai multe tipuri de teatru, printre care și cel de tip Beijing Opera, un adevărat tezaur cultural pentru chinezi, rezervat exclusiv studenților autohtoni. La îndemnul profesorului său de actorie, Zhao Yongbin, Simon Salcă jr. a înduplecat un student chinez, care, timp de două săptămâni, l-a învățat câteva elemente ale acestui tip de teatru. Teatrul de tip Beijing Opera l-a prins pe actorul bârlădean, care a reușit să învețe tehnici speciale, folositoare și pentru musical, bazate pe relaxarea și tensionarea concomitentă a diferitor grupe de mușchi ale corpului. Și-a însușit elemente de acrobație și alte secrete legate de mișcarea corpului și de folosirea unei impostații vocale specifice Operei din Beijing.
China alocă sume enorme pentru cultură
Chinezii sunt un popor care își respectă cultura, iar guvernul chinez alocă fonduri uriașe culturii și teatrului, în special. După armată, chinezii investesc cel mai mult în cultură. Este un popor educat, care știe să aprecieze munca și valorile din toate domeniile.
„Profesorii universitari de la facultățile de arte din China, artiștii cu renume, în general, sunt oameni deosebit de respectați și au un statut de persoane aproape intangibile. Sunt venerați, chiar. Profesorul nostru de actorie, actor și balerin excepțional, este un om deosebit. Ne-a explicat că oamenii trebuie să trăiască în armonie inclusiv la locul de muncă și ne vorbea despre comunicarea pe calea inimii care transcede barierele de limbaj, despre momentele de bucurie personală care trebuie să fie împărtășită celorlalți pentru a le schimba viața. Au o filozofie de viață nemaipomenită. Deviza chinezilor este «nŭ lì»,- cât mai mult – adică efort, muncă și iar muncă. Chinezii au prin educație un cult al muncii, munca însăși le aduce o satisfacție în sine pe care noi, din păcate, am cam pierdut-o. Este incredibil, dar chinezii stau întotdeauna peste program (e și cazul studenților de la Arte) pentru a se pregăti mai bine, deși nu-i obligă nimeni. Vor, în permanență, să se autodepășească, iar aceasta este răsplătită. În cazul actorilor, foarte răsplătită. Asta se vede și din prețul biletelor la teatru.”, au mai spus cei doi.
N-ar fi putut realiza nimic fără temelia pusă de profesorii din România
Alina Butnaru și Simon Salcă jr. au fost îndrumați în cadrul masterului de profesori ai universității, nume cunoscute în teatrul românesc. Liliana Iorgulescu le-a predat coregrafia, canto au studiat cu tenorul Gabriel Năstase, de la Opera Română din București, interpretarea muzicală cu pianista Anca Săftulescu, estetici teatrale cu profesorul universitar doctor Corneiu Dumitriu și limba chineza cu lingviștii Feng Shi și Qi Rong. Profesor de actorie le-a fost nimeni altul decât regretatul regizor și om de teatru Bogdan Ulmu, care a avut o colaborare deosebită cu teatrul din Bârlad și cu Simon Salcă senior, fost actor al teatrului bârlădean, tatăl lui Simon Salcă jr. În seara premierei de la Beijing, piesa s-a jucat cu lumânarea aprinsă în culise. De acolo i-a vegheat Bogdan Ulmu, iubitul lor profesor care s-a stins pe când studenții erau în China.
„Este minunat să ai un schimb de experiență în domeniul care te pasionează. Să faci performanță, să înveți mai mult de la mai mulți profesori din țara ta, sau din țări cu culturi, tradiții și mentalități diferite. Nu am fi reușit, însă, să facem nimic fără temelia pusă de profesorii noștri care ne-au predat la masterat”, a mai spus Alina Butnaru pentru Est News.
În perioada petrecută alături de alți 13 colegi, 2 băieți și 11 fete, cei doi bârlădeni au dobândit multe cunoștințe. Și-au făcut prieteni chinezi cu care țin legătura, au căpătat o bogată experiență artistică pentru că au avut un pic de noroc, dar mai ales pentru că și-au dorit pur și simplu. Nu știu dacă vor aplica prea curând ceea ce au învățat, la Bârlad sau în țară, deși și-ar dori. Au muncit foarte mult pe perioada bursei din China și au avut prea puțin timp pentru a vizita capitala Beijing. Și-ar dori să se întoarcă în China ca turiști, și cine știe, dacă norocul le va surâde a doua oară, vor putea realiza o nouă colaborare. (Mihaela NICULESCU)