Informăm firmele, PFA și alți profesioniști care-și definesc domeniul de activitate folosind codurile CAEN că au la dispoziție 18 luni pentru implementarea versiunii actualizate CAEN Rev 3, potrivit unei hotărâri adoptate, joi, de Guvern.
Termenul de 1 an și jumătate curge de la data publicării HG-ului în Monitorul Oficial, iar în toată această perioadă de 18 luni, atât versiunea revizuită CAEN Rev 3, cât și versiunea precedentă CAEN Rev. 2 „vor fi recunoscute și acceptate cu alte persoane fizice sau juridice” – a precizat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin.
„Este o informație esențială pentru cei aproape 1,7 milioane de profesioniști activi, dintre care 1,2 milioane persoane juridice și peste 430.000 persoane fizice care folosesc coduri CAEN pt desfășurarea propriei activități. Statistica reflectă raportarea ONRC de la finalul anului trecut. Hotărâre de Guvern de astăzi este necesară pt a reduce presiunea administrativă asupra mediului de afaceri și pentru a evita supraaglomerările de la ONRC pe această speță” – a mai spus el.
Proiectul de HG aprobat de Guvern fusese inițiat de Institutul Național de Statistică (INS).
„Actualizarea codurilor se realizează treptat, în acest scop fiind stabilită o perioadă de implementare de 18 luni. În perioada de implementare, în cazul utilizării codurilor CAEN în alte scopuri decât cel statistic, autoritățile și instituțiile publice, precum și orice alte persoane juridice au obligația de a accepta atât codurile versiuni CAEN actualizate, cât și pe cele ale versiunii precedente” – se arată în textul INS (vezi proiectul la finalul articolului).
INS a spus că a venit cu această soluție pentru a facilita implementarea actualizării codurilor CAEN, atât pentru autoritățile și instituțiile publice, cât și pentru persoanele fizice și persoanele juridice asupra cărora se răsfrânge noua reglementare în domeniul CAEN.
Având în vedere că operatorii economici se înregistrează în registrul comerțului înainte de începerea activității, iar obiectul de activitate este una dintre mențiunile ce figurează în registrul comerțului, pentru Oficiul Național al Registrului Comerțului (instituție cu un rol primar în implementarea codurilor CAEN), prelucrarea treptată a cererilor de recodificare a obiectului de activitate potrivit CAEN Rev. 3 este esențială, fiind singura modalitate prin care poate fi asigurată funcționarea în parametri de eficiență a instituției, astfel încât să fie posibilă atât aplicarea CAEN, cât și exercitarea funcției instituției de realizare a opozabilității față de terți a actelor și faptelor supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului.
Actualizarea obiectului de activitate potrivit CAEN Rev. 3 se poate face „treptat, pe măsura formulării unei cereri de înregistrare ce privește actualizarea obiectului de activitate sau odată cu înregistrarea unei mențiuni în registrul comerțului, oricare ar fi obiectul acesteia”, mai spune INS.
Reamintim că, începând cu 1 ianuarie 2025, profesioniștii completează Cererea de înregistrare în registrul comerțului (original), în care precizează obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3. Cererea de înregistrare în registrul comerțului se depune prin intermediul portalului de servicii on-line, la ghișeu sau prin transmitere prin intermediul serviciilor de poştă/curierat și se soluționează de către registratorul de registrul comerțului.
Mai multe detalii privind modalitatea de înregistrare a mențiunii privind actualizarea obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3, puteți afla accesând Informarea publicată pe site-ul ONRC în data de 31 decembrie 2025 în secțiunea Important, respectiv Media – Comunicate/Informări de presă.
Informații cu privire la încadrarea corectă a activității economice, structura completă a CAEN Rev.3, precum și tabelul de corespondență CAEN Rev.2 – CAEN Rev.3 puteți afla de pe pagina oficială a Institutului Național de Statistică, precum și www.onrc.ro – secțiunea Nomenclator CAEN.
În toate cazurile care implică actualizarea obiectului de activitate, oficiul registrului comerțului emite, cu titlu gratuit, un nou certificat de înregistrare, precum şi informații punctuale la zi din registrul comerțului.
„Subliniem faptul că, în cadrul actualizării obiectului de activitate conform CAEN Rev.3, persoanele fizice autorizate (PFA) vor putea înregistra un număr maxim de 5 clase de activități conform codului CAEN, iar întreprinderile individuale vor putea înregistra un număr maxim de 10 clase de activități conform codului CAEN. Aceste limite sunt stabilite în conformitate cu dispozițiile art. 16 alin. (1) , respectiv art. 24 alin. (1) din OUG nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, cu modificările și completările ulterioare” – mai afirmă ONRC.