Google+
Home » Business » O decizie strategică ce s-a întors împotriva lor: OLX.ro a pierdut poziția de lider din categoria auto la anunțurile pe net după introducerea taxei

O decizie strategică ce s-a întors împotriva lor: OLX.ro a pierdut poziția de lider din categoria auto la anunțurile pe net după introducerea taxei

Platforma OLX.ro, operată de compania Allegro Online Services România, a pierdut poziția de lider pe segmentul „autoturisme“ după numărul de anunțuri publicate după ce volumul de mesaje comerciale a intrat pe o tendință descendentă odată cu introducerea, la finele anului trecut, a plății obligatorii pentru publicarea de anunțuri în segmentul auto.

La data de 1 februarie OLX.ro afișa 68.917 anunțuri la categoria autoturisme, față de peste 70.000 la începutul lunii ianuarie, în timp ce site-ul rival Lajumate.ro, unde publicarea anunțurilor este gratuită, afișa 70.653 de anunțuri, față de aproximativ 40.000 în urmă cu aproape o lună de zile. De notat este că platforma OLX.ro a decis să păstreze online în categoria autoturisme și anunțuri mai vechi de 30 de zile, unele dintre ele datând chiar din luna iunie 2015.

La finele anului trecut pre­țul minim pentru publicarea unui anunț în categoria auto a OLX.ro a devenit 4,8 euro la plata cu cardul online și de 6 euro la plata prin SMS. OLX.ro, cea mai mare platformă de anunțuri de pe piața locală, este deținută de grupul Naspers din Africa de Sud.

Platforma Lajumate.ro este controlată de Intact Media Group.

Anual, utilizatorii din România plătesc o sumă evaluată la câteva milioane de euro pentru serviciile furnizate de platformele de anunțuri online.

Ce a spus Albert Șimșensohn, director comercial, la ultima apariție la ZF Live: OLX.ro va rămâne o platformă de anunțuri predominant gratuite

Zilnic sunt publicate aproximativ 40.000 de mesaje comerciale noi. În următoarele luni site-ul nu va introduce plata obligatorie pentru alte categorii de anunțuri la fel ca în cazul celor auto.

Platforma de anunțuri OLX.ro se va concentra în acest an pe dezvoltarea versiunii de mobil, estimând rate de creștere ale businessului mai puțin agresive decât cele din 2015, când site-ul a ajuns la patru milioane de anunțuri active, 10 milioane de vizitatori unici în decembrie și un miliard de pagini vizualizate, a spus la ZF Live Albert  Șimșensohn, director comercial al OLX România.

„În 2015, ne-am consolidat poziția de lider pe piața de anunțuri, a fost un an foarte bun. Obiectivele au fost atinse, am crescut cu peste 50% numărul de anunțuri postate, cu peste 40% numărul de utilizatori. O rată de creștere foarte bună având în vedere dimensiunea actuală a siteului.“

Media zilnică a anunțurilor noi este undeva la 40.000, pentru o parte din ele utilizatorii plătind taxe de promovare.

Jumătate din traficul actual provine de pe mobil, compania urmând să se concentreze pe dezvoltarea acestei zone prin optimizarea siteului și a aplicației. De asemenea, vor fi optimi­zate subcategoriile pentru a avea o arhi­tectură „mai logică“ și care să permită o viteză mai mare de găsire a anunțurilor.

OLX.ro a introdus la sfârșitul anului trecut o taxă minimă de 4,8 euro la plata cu cardul online și de 6 euro la plata prin SMS pentru anunțurile din secțiunea auto, prețul urcând la 16,8 euro la plata cu cardul și la 18 euro prin SMS dacă utilizatorul optează și pentru promovarea acestuia timp de 30 de zile.

„OLX.ro va rămâne un site predominant gratuit, am pus taxă doar pe anunțurile auto. Strategia este concentrată pe susținerea unei investiții care să permită livrarea în continuare a aceluiași nivel de eficiență. Pentru aceasta este nevoie de un model comercial sustenabil, care să permită operatiunilor să se susțină din piața locală“, a explicat Albert  Șimșensohn.

Compania a investit în ultimii ani o sumă evaluată pe piață la câteva zeci de milioane de euro în platforma online, promovare și achiziția de anul trecut a rivalilor de la tocmai.ro de la norvegienii de la Schibstead Media. Platforma este deținută de grupul american Naspers, care are în portofoliu și Autovit.ro, cel mai puternic site de anunțuri auto. Potrivit directorului commercial al OLX.ro, cele două siteuri sunt complementare, oferind experiențe diferite utilizatorilor.

„Oferim două platforme de vânzare și cumpărare auto, care se și intersectează, dar au și elemente diferite. Utilizatorii pot folosi platforma care le trebuie. Dacă știu exact ce motor caută și alte specificații, merg pe Autovit. Cei care vor o mașină, dar nu știu exact ce caută, aleg OLX.“

După introducerea taxei, numărul anunțurilor pe segmentul auto a scăzut, în linie cu așteptările companiei, cu o rată mai mică de 70%. Cel puțin în următoarele luni, nu intenționăm să introducem taxe pe alte secțiuni. Din datele colectate de OLX.ro, un vânzător are nevoie de 8-9 contacte pentru a vinde mașina, rata de conversie fiind foarte bună, iar gradul de satisfacție al utilizatorilor ridicat. „Din estimări durează cam 25-30 de zile până când este vândută o mașină.“

În afară de noua taxa pe anunțuri auto, compania are doi piloni principali de venit, respectiv taxele pentru promovarea postărilor pe site și publicitatea. Albert  Șimșensohn spune că pe alte siteuri ale grupului Naspers cele trei surse au o pondere echilibrată, dar în România taxa de listare va avea o contribuție mică în acest an. Ratele mari de plată pentru promovare se regăsesc în general pe categoriile din top, imobiliare, auto și servicii.

Pe de altă parte, la ofertele de muncă se observă o rată de creștere este foarte mare.

„Vânzătorii sunt interesați primul rând să vândă repede și cu puțin efort, vor multe contactări, plus experiență ușoa­ră pe site. Cumpărătorii caută mai ales siteuri cu varietate mare de anunțuri“.

Echipa locală a OLX este alcătuită din 50 de persoane, o parte din suportul teh­nic fiind asigurat de echipe din alte țări. La nivelul pieței se observă tendința de dezvoltare a modelului de marketplace, după exemplul ebay, platformele acoperind domenii tot mai diverse, de la agregatori de călătorii la asigurări, bilete de avion și alte produse.

„Piața locală de e-commerce va crește în paralel cu creșterea ratei de adopție a internetului, încă mică față de restul Europei, estimată la 40-50% după analize și 60% după altele“.

Comparând situația din România cu cea din alte țări, Albert  Șimșensohn este de părere că sunt similitudini cu piețele mai mature, ca modele de e-commece, dar sunt și zone care merg mai bine local, cum este cazul serviciilor de livrare. „Serviciile sunt mai bune decât standardul din piețe dezvoltate, ca timp de livrare, opțiuni. Probabil pentru că sistemul a pornit mai târziu în România și știa deja care sunt așteptările consumatorilor“.

Ca strategie de grup, Naspers preferă să mențină operațiunile naționale independente, echipa din România coordonând atât platforma OLX cât și Autovit.ro.

Sursa; zf.ro

About Mihai Vasile

%d blogeri au apreciat: