Controalele efectuate luna trecută de Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Vaslui au scos la lumină tot felul de nereguli care reprezentau un real pericol pentru sănătatea consumatorilor. Au fost găsite alimente expirate și putrede, produse congelate comercializate decongelate, dar și alte ilegalități ce țin de produse nealimentare.
Unele dintre cele mai grave nereguli constatate au fost descoperite în rândul operatorilor economici care activează în domeniul alimentar. Inspectorii CJPC Vaslui au descoperit alimente expirate, precum gușă afumată, peste capelin congelat, frișcă, minicozonac, blat tort, saleuri, drojdie, bomboane, praf budincă, rahat, zahăr pudră etc. Cei de la Protecția Consumatorului Vaslui au avut neplăcuta surpriză de a descoperi și produse alimentare ce prezentau pete în profunzime sau aveau o consistentă moale, semn că deveniseră deja improprii consumului uman, cum ar fi burtă hering, tacâm somon, capete surimi – suprafață lipicioasă, crap proaspăt – ochi tulburi, burtă moale, preparate din carne cu pete de mucegai, vin-opalescent, cu sediment și culoare modificată. Inspectorii CJPC a mai descoperit comercianți care prestau servicii de alimentație publică în spații neautorizate.
Au mai fost constatate situații în care nu se respectau condițiile de păstrare pentru materii prime, comercializarea de produse congelate în stare decongelată (șprot congelat), legume și fructe proaspete fără indicarea provenienței și a categoriei calitative, pâine nepreambalată și fără afișarea denumirii producătorului și a ingredientelor cu potențial efect alergen sau a prețului per kilogram.
Și în cazul produselor nealimentare au fost identificate nereguli: comercializare de produse cu preț redus cu indicarea eronată a produselor supuse promoției sau fără indicarea sortimentelor de produse asupra cărora acționează reducerea de preț. Inspectorii au mai descoperit firme care comercializau produse fără elemente de identificare-caracterizare sau cu acestea incomplete/ incorecte sau netraduse în limba romană.
În timpul controalelor de luna trecută, inspectorii de la Protecția Consumatorului Vaslui au mai descoperit că unii agenți economici utilizau mijloace de măsurare neomologate, neverificate metrologic, ale căror indicații erau ilizibile și neclare sau nu erau deloc vizibile pentru consumatori. Neafișarea prețurilor de vânzare sau a prețurilor pe unitatea de măsură, neafișarea orarului de funcționare, nerespectarea orarului de funcționare afișat, închiderea unității în scopul sustragerii de la control, neafișarea denumirii unității și/sau a autorizațiilor de funcționare, sunt iarăși o altă serie de nereguli constatate în teren de inspectori.
S-a mai descoperit că unele bănci prestau servicii financiare fără notificarea consumatorilor cu privire la modificarea comisionului de retragere numerar cu 30 de zile înainte de aplicarea noii valori.
Reprezentanții CJPC Vaslui au aplicat amenzi usturătoare tuturor celor care nu au respectat și îndeplinit principalele obligații avute fată de clienți. Per total, au fost desfășurate 236 de acțiuni de control. 202 au fost acțiuni tematice de control și 34 acțiuni în colaborare sau la solicitarea altor organisme de control sau pentru cercetarea reclamațiilor și sesizărilor primite din partea consumatorilor. Că urmare a deficiențelor constatate, s-a dispus oprirea temporară a comercializării pentru produse alimentare și nealimentare în valoare de 132.109 lei. Acestea vor fi eliminate sau, după caz, remediate. S-a mai dispus și oprirea definitivă a comercializării și retragerea din circuitul comercial pentru produse alimentare în valoare de 4.857 de lei.
Pentru încălcarea prevederilor legale din domeniul protecției consumatorilor, au fost sancționați contravențional un număr de 179 de operatori economici, fiind aplicate 85 de amenzi contravenționale în valoare totală de 142.600 lei și 94 de avertismente.
De asemenea, tot în luna aprilie au fost cercetate și soluționate 37 de reclamații primite din partea consumatorilor. În urma cercetărilor efectuate, 16 reclamații s-au dovedit a fi întemeiate, 10 reclamații au fost neîntemeiate și patru reclamații au fost redirecționate spre cercetare organismelor competențe. Cinci reclamații nu au putut fi soluționate din cauza lipsei elementelor necesare cercetării, iar alte două au fost clasate. Șase reclamații au fost făcute în legătura cu produse alimentare și servicii alimentare și cinci în cazul produselor nealimentare. În timp ce 31 de reclamații au fost făcute pentru servicii prestate. (George PROCA)