Sanatate

„M-am tăiat la deget și am nevoie de o salvare”: Ambulanța, apelată abuziv

Din comoditate sau pură nesimțire, unii bârlădeni și-au pus în cap să folosească ambulanța pe post de taxi. „Dacă toate mașinile se duc la o febră, riscăm să nu ajungem la un stop cardio-respirator sau la un infarct”, declară Aurora Popa, managerul Serviciului de Ambulanță al Județului Vaslui.

„Mi-am vopsit părul, iar acum mă ustură pielea capului!”, „Am febră, dar nu vreau să merg pe cont propriu la spital pentru că stau la coadă!”, „Mă doare o coastă, dar am căzut acum trei săptămâni!”, „M-am tăiat la deget și am nevoie de o salvare pentru că nu am bani să plătesc biletul de autobuz!”, acestea sunt doar câteva dintre „problemele majore” pentru care diverși cetățeni din Bârlad și comunele apropiate solicită imperativ intervenția ambulanței. În multe cazuri, în timp ce echipajele de prim ajutor sunt plecate la astfel de „urgențe”, pacienții cu probleme adevărate, în stare gravă, sunt lăsați să aștepte zeci de minute, dacă nu chiar mai mult până când o ambulanță reușește să îi preia și să-i transporte la spital.

„Populația trebuie să conștientizeze că nu orice fel de durere sau afecțiune este compatibilă cu transportul cu ambulanța. Am avut, zilele trecute, o situație în care o persoană de 20 de ani, din Bârlad, spunea că are febră. Din dispecerat, i s-a răspuns că nu este o urgență medicală și să ia o aspirină, apoi să meargă la spital. Tânăra a replicat că nu vrea să meargă pe cont propriu la Compartimentul de Primire Urgențe pentru că va trebui să stea la coadă. Tot recent, o persoană a sunat la 112 pentru că se tăiase la deget. I s-a spus să-și aplice un bandaj și să meargă la spital. Răspunsul primit de dispecer a fost că nu poate, pentru că nu are bani de autobuz. Pe zona Bârlad, avem numai cinci ambulanțe, iar triajul cazurilor pe care le preiau trebuie făcut cu maximă responsabilitate. Dacă toate mașinile se duc la o febră, riscăm să nu ajungem la un stop cardio-respirator sau la un infarct. Nu negăm faptul că sunt bolnavi, dar sunt afecțiuni pentru care trebuie consultați medicii de familie sau cei din ambulatoriu. De multe ori, suntem luați drept firmă de taxi”, ne-a declarat Aurora Popa, managerul Serviciului de Ambulanță al Județului Vaslui.

Potrivit acesteia, multe persoane sună abuziv la numărul de urgență 112 și solicită intervenția echipajelor tocmai pentru că este gratis și nu plătesc pentru consultații. În plus, apelatul abuziv nu se amendează, așa cum se întâmplă în cazul apelurilor false.

„Deocamdată, abuzul nu este sancționat ca apelul fals, dar cei care sună trebuie să se gândească la faptul că pun viața altor persoane în pericol, dacă problemele pentru care solicită o ambulanță nu sunt urgențe. O tânără în vârstă de 26 de ani a sunat pentru că s-a vopsit și o ustura pielea capului. Un bărbat a căzut acum trei săptămâni, acum îl durea o coastă și voia un control. Nu este în regulă cu genul acesta de solicitări. Când sunt refuzați, încep să spună că îi înțeapă inima sau că au alte simptome, să pară că starea lor este mai gravă decât în realitate. Și când ajunge ambulanța la ei, aceștia așteaptă în fața porții, cu sacoșa. Dacă s-ar fi simțit atât de rău cum au spus, ar mai fi putut să-și pregătească lucrurile pentru spital? Poate va veni o zi în care chiar să aibă o urgență reală și să necesite o ambulanță, iar noi să nu avem mașini disponibile pentru că sunt plecate la cazuri minore”, a încheiat Aurora Popa.

Related Articles

Back to top button